måndag 13 oktober 2008

Utepyssel och lite annat...


Visst ser det ut som att vi bor mitt i skogen, tog en bild på vår väg idag när vi var ute och gick med vagnen och skottkärran.
Hm... jo vi hade faktiskt med oss båda delar.
Lämnade in pelagoner för vinterförvaring hos min kära mor och far, och de bor max 200meter bort därav det udda fordonet.
På hemvägen skulle vi plocka mossa, ris och annat kul så då fick det allt bli skottkärra.

Kolla vad jag hittade, stackars A han är härdad.
Övervuxen rostig taggtråd.
HÄRLIGT tyckte jag och stortjejen.
Hon har helt rätt inställning: "Det där kan man ju göra någonting av..."
Det var hennes kommentar till fyndet.
Äpplet faller inte långt ifrån päronträdet eller vad är det man nu säger.

Andra bevis för det här kommer på bilderna här nedan.
Jag gjorde mosskransar och hon dekorerade en färdig pilkrans som fick plats på lekstugan. Sen dekorerade hon sin Välkommen skylt så fint med "Älgört-rester" tror jag att det är.




Här är min "utepysslarbänk". I morgon ska jag göra färdigt mitt mosshjärta.
Idag blev det i alla fall två mosskransar till krukorna på bron.




Sommarens sista bukett...några stackars blommor har överlevt alla frost nätter.
Den här förärades min mamma idag.


Idag har vi rört till det ytterligare här hemma.
Började flytta kylskåpet för att få mer plats för hyllor.
Tog ner allt på väggen, hyllor, krokar, kaffekvarn mm.
Flyttade åbäket och upptäcker att det inte passade alls. Kul.
Fick flytta tillbaka skiten och hänga upp hyllorna igen men på ett annat sätt.
Det blev klart bättre än tidigare men inte som jag hade tänkt.
Ska visa lite efterbilder i morgon.

Här är en bild från inre hallen. Den fina azalean vann jag på trädgårdssällskapets höststämma. Andra pris i en liten fototävling, SÅ GLAD JAG BLEV!!!!
De rosa ljusen är köpta hos Huset mitt i byns butik Tistel.
De doftar underbar pion.



Nu ska jag fortsätta greja här hemma, och natta barnen snart.
Sen väntar "Första Andra Tredje" med Ernst i 4-an, hoppas det blir bättre idag
jag var så besviken efter första programmet.

23 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Så fina kransar! Såna skall jag allt försöka mig på ... när jag får tid!
Stortjejen gör så fina saker - kul att kunna pyssla ihop - här får man vara glad om man får vara med och besegra monster från yttre rymden...

Ja det ser verkligen mysigt ut där ni bor! Riktigt lantligt.

Kram Maud

Lallis - liv och leverne sa...

Men vad härligt att få pyssla till det ute:)
ha en fin kväll:
Kram Lallis

Anonym sa...

Gud vad duktig du är..det blir ju jättefint!!! Nästan (bara nästan) så att man får lust att prova..(fast jag egentligen tycker sånt är tråkigt...).
Vi får se hur det kan bli...kanske...
http://rosalucia.bloggagratis.se

Anonym sa...

Ni pysslar så fint ni - snart får jag med börja pyssla...... snart....

Anonym sa...

Vad fint ni gör :)
Känner igen omgivningarna och huset ditt men vad som irriterar mig är att jag inte kan placera det...
Sak samma, mysigt och fint har du i alla fall.

hemtrevnad marie sa...

Hej Lea!
Här har du en till från skogsbrynet!
Så härligt att ha en uteplats att fiffa till blommor och kransar på!!
Tösa di är ju så duktig, intelligent tös det där som begriper attt ta tillvara på nyttiga grejer!!:)
Jag blir så sugen på att sätta eneris i krukor nu, så fint!!
Suktar fortfarande efter ditt gustavianska blombord ,du!
Du måste visa upp när du målat med ljusfärgen så jag vet om det funkar!!
ha det gott!
kraaam

Anonym sa...

Såå himla fint ni har höstpysslat du och dottern, gillar hennes fina piff på lekstugan (hälsa henne det!)
Vad ska du göra för nåt fint av den rostiga taggtråden månntro?

Ha en härlig dag
Kram Pernilla

Vit Spets sa...

Ja det är jättehärligt att pyssla tillsammans! Gillar kransarna - är själv så sugen att fixa till lite sådant, vi får väl se!

Ha det
//Siv

Mer av allt sa...

Vad mysigt ni haft det du och dottern. Du har alltid så mycket pyssel för dig. Jag skulle vilja göra kransar men tar mig inte för men nästa år kanske. :-)

Ha en härlig vecka!

Karin Lindström sa...

Hej raraste Lea!

Blir så glad över dina kommentarer, så snäll du är!

Vilken härlig dag ni haft, och så fint ni pysslat! Visst är mossa toppen ändå. Jag har också lagt lite runt om här hemma.

Ha en fortsatt skön vecka!
Många kramar
Karin

Färjtorp sa...

Hejhej,
Det blev så fint med all mossa, måste nog testa ett sånt där hjärta som du hade gjort!
TACK för igår, alltid lika trevligt att ses =)

Ha en bra dag
Kram Johanna

Karin Lindström sa...

Hej igen min vän!
Du har något hos mig!

Kramar
Karin

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt att ha så nära till skogen och all dess härlighet som man kan plocka med sig in.
Det finns ju så mycket fint man kan göra... och det har ni ju gjort också ser jag.
Härligt att kunna påverka sina barn i "rätt riktning"...fniss.
Kram
Marie

Marita sa...

Hej Lea!
Hör av dej så kan vi nog fixa både sömmerska och symaskin! Så snyggt du gör!
Trevlig helg
Kram Marita

Merja sa...

Så fint! Ska också ut i skogen idag...få se vad jag kommer hem med:)
Ha en bra helg!

Monika sa...

Hej världens bästa Lea!

Himmel och höjder vad du inspirerar! Har missat flera inlägg så jag har tillbringat en bra stund här inne hos dej. Tog mej en rejäl titt :o)

Så fint med kransarna och älgörten på skylten blev ju jätteläckert. Och ditt pyntade fönster! Hihihi! Lika bra jag skriver ALLT är fint! Det blir mindre långt! ;o)

Jag längtar efter att hitta lusten igen. Men den kommer nog bara jag får ta igen mej lite. Just nu är det lite si och så med den saken.

Men plockar jag bara fram min pysselbytta så kommer det nog av bara farten :o)

Om inte annat så kikar in hit till dej igen och känner närheten till naturen och din positiva vibbar :o)

Tusen tack Lea :o)

Kramar

Monika

Anonym sa...

Lea, kikar in här ibland och ser hur du har det! =) Fint är det!

Kom gärna förbi och hälsa på oss i huset någon kväll!!

Ha det fint & hälsa syster!

Linnea (&A)

Smycka dig sa...

Hej hopp vilka fina kransar:) här har det hänt mycket sen sist jag har ju varit lite frånvarande vilket förklaras på min blogg.

Din blogg sida är ju jätte fin med den där inramningen. kul med något nytt:D

Hösten är ju så ljuvlig och jag älskar alla vackra löv i alla de färger, vill nästan inte kratta bort grannlåten:D

Ha det bäst
kram
Lotta

Hannis sa...

Himmel vilket pysselflöde!!
Hm..vill också ha tag på rostig taggtråd!
Måste ge mig ut till skogs med andra ord=))

Hörru,grattis till andra priset i fototävling!!
Kul!

Unknown sa...

Så jättefina kransar och annat du visar. Men jag blev mäkta inponerad av din nya layout på din sida. Var hittar man sånt måntro?

Kolla in vår nya sida: http://www.saptasidan.blogspot.com/

Skriv gärna en kommentar. Utlottning pågår.

Knatar vidare....

Kramen Vero :)

Karin Lindström sa...

Lea! Jag vill bara önska er en mysig helg!

Många kramar
Karin

Monika sa...

Kikar bara in och säger hejsan svejsan :o)

Saknar dej!

Kramisar

Monika

Färjtorp sa...

Hejhej
jag saknar dig oxå här...

Kram.