onsdag 18 juni 2008

Avfallning och annat knasigt...

Jahapp... man brukar ju säga att någon gång ska ju vara den första.. och att man blir ingen bra ryttare förrän man ramlat av 100 gånger.

Mina barn 2 och 5 år har nu bara 99 gånger kvar att ramla av.
Jag kan ju meddela att mammahjärtat höll på att stanna.

Schyssta mamman skulle bara springa in och hämta kameran och skrämmer förstås sommarponnyerna att stora tjejen ramlade av baklänges och lilla tjejen ramlade av tillsammans med Iglos dotter från deras fina New forest ponny.

Som ni vet sedan tidigare är lilla krypet "M" mer vild än tam och det avspeglades förstås i reaktionen när hästarna drog iväg i galopp.
Hon säger: -Ååååå med lugn och hänförd stämma.

Den stora tjejen blev förstås förskräckt och rädd till en början, men fick sitta upp och rida igen som den "ridlärarmamman" man är.
-Upp i sadeln igen det är inte sista gången du ramlar av.

Så här några dagar efteråt är det enligt henne sommarens höjdpunkt.
Man kan väl säga att vi inte delar den uppfattningen.

Här är en bild på ekipaget.
Jag tycker att det är riktigt mysigt att ha hästarna hemma på gården, det var väl ingen skräll förstås men jag tror att A också uppskattar inslaget av betande ponnyer när han drar upp rullgardinen på mornarna.


Tur att de inte gjorde illa sig!
Hade vi behövt åka på akuten en gång till så snart hade nog personalen där börjat undra vad vi är för en familj..eller det gör de nog i alla fall.

Som jag berättade för ett tag sen klämde ju min kära far loss halva tummen och fick sy en massa stygn när han skulle hjälpa oss att flytta ett skåp.

Ett par helger senare klämmer syrrans pojk tummen i bildörren så att den sitter fast (!)...akuten vid 9 tiden på morgonen. Så startade den dagen...

För säkerhets skull för att sjukvården inte ska bli sysslolösa fixar min lilla minigalning mer arbete åt de på samma eftermiddag.
Hon roar sig med att hoppa från gungställningen och snittar upp mungipan.
(Som att hon skulle behöva ett större leende.)
Blodet rinner, och stora syster blev så rädd att hon sprang iväg planlöst åt ett helt annat håll och gömde sig. Stackars stortjejen...

För er som känner min lilla "M" är det väl ingen överraskning att hon varken fällde en tår eller sa ett pip under tiden de först limmade mungipan... och sen när såret förstås gick upp sydde på samma ställe.

Vad säger man...hoppas att hon lugnar ner sig någongång...annars vet jag inte hur det ska gå.
Men rolig är hon i alla fall.

Stora tjejen deklarade i går kväll att hon minsann absolut inte vill ha en till lilla syster.

"Mamma, vi köper inga fler barn. Det räcker med en lillasyster.
Vi orkar nog inte med en till"



Som avslutning på dagens inlägg så visar jag en bild med skyhög "vill-ha" faktor.
De utemöblerna skulle passa perfekt hemma hos mig.
"A"...Maaamma, paaappa...nåååågon.. jag fyller snart år...



Nu ska jag utfodra mina barn, grötladda magarna inför dagens äventyr.

TJINGELING!

18 kommentarer:

Anonym sa...

*skrattar* ja jag håller med henne - ni orkar nog inte med en lillasyster till, men kanske en lillebror? ;)

Gårdsromantik sa...

Ja herregud - tur att hon är en sån tuffing den lilla - och stackars storasyster. Men dom verkar ju ha så kul tillsammans också - egna ponnier hemma på gården. Var ju min dröm när jag var i den åldern.

Kram Maud

Färjtorp sa...

Hallå där!
Ja nog är det kul med hönorna men ni har det ju inte dumt själv med betande ponnysar utanför! Idylliskt...
Skönt att det gick bra ändå med fallet. Minns själv när man flög av ...........huuuu...

Till veckan kommer vi gärna, dock jobbar jag måndan, men tis-ons-tors är jag ledig så nån av dem dagarna går perfekt?

Ha det
kram.

Iglo sa...

Om du inte hoppar ner från den nya fina bron så kanske du inte skrämmer slag på de stackars ponnyerna och då ramlar de stackars barnen inte av.
Deppig match unga pigga ryssar och stora trötta svenskar.
Nej nu blev det 0-2

Anonym sa...

Här händer det grejer både goda och mindre goda saker...... vilken tur liltjejen önt med långledigt för dig nu och jag hoppas ni inte behöver uppsöka fler LAS under sommaren.

Ha en trevlig helg
Kram Pernilla

Unknown sa...

Jag älskar att läsa om dina ungar och era minst sagt galna upptåg!

Hoppas allt är bra nu med alla familjemedlemmar!
Ville bara önska en underbar midsommar! Och återgälda utmärkelsen jag fick. Jag blev så glad!

Kram Vero

Mjuka sa...

Underbar kommentar!! Min femåring brukar säga att vi kan sälja treåringen på loppis, om någon vill ha honom?!!
Kramar OCh trevlig midsommar
Malin

Marita sa...

Hoppas ni har gjort bort sommarskadorna:-)! Så härligt med hästar på gården!
Ha en riktigt skön midsommar!
Marita

Merja sa...

Ville bara önska dig en Trevlig Midsommar!!

Anonym sa...

Ha en trevlig midsommar med alla nära och kära.......

Kram Pernilla

Gårdsromantik sa...

Ha en riktigt härlig midsommar du också!

Myggfri och mycket solsken har jag beställt!

Kram Maud

Britt sa...

Vad tur att det gick bra när de ramlade av. Snygga ute möbler. Ha en bra midsommar.//Britt

Malin - I min trädgård sa...

Hahaha, barn är underbara! Det kanske får bli en lillebror istället ;).

Ja usch, det är läskigt när de ramlra av sina hästar, men oftast går det ju bra. Barn klarar av att falla på ett så bra sätt tycker jag. Oftast gliiider de av eller landar rullandes på ngt sätt (?). Iallafall - skönt att det gick bra.

Ha det rba!

hemtrevnad marie sa...

Ojojoj!! vilken tur att det gick rätt så bra iallafall med alla olyckorna!!
hon verkar va en tuffing den lilla ....det är ju både på gott och ont....
Här har vi ju också hästar på bete....inte mina och inga besvär har jag med dom heller, men trevliga att se på är de!
ha en fortsatt trevlig midsommar helg!!
kram

Vardagslycka sa...

Vad mysigt det låter med hästar hemma på gården!
Tur vatt det gick bra med fallet och att ingen gjorde sig alltför illa!
Klart att jag kan ställa undan en flaska textilspray till dig. Den är otroligt bra och det luktar så rent och fräscht av den!
Hoppas du har haft en härlig midsommarafton!
Kram, Carina

Handplockat sa...

Hej hopp nu är jag tillbaka i bloggvärlden
efter tre behövliga semesterveckor i Bang Tao

Vill passa på att önska dej glad midsommar denna sista dag i midsommarhelgen
=)

Anonym sa...

läckert ekipage! minns att jag i 10-årsåldern ramlade av en ridskoleponny, bröt armen på två ställen och slog skallen rejält. när jag läser ditt inlägg kan jag bara drömma om vad morsan ska ha tänkt... att få ett samtal halv åtta på kvällen om att jag ramlat av och var ganska illa däran. kan ju tilläggas att hon befann sig 2,5 mil bort då. enda gången hon lär ha överträtt hastighetsbegränsningarna... dessa hönsmammor ;)

vem är skimmeln i förra inlägget förresten?

junhe sa...

härligt att ta en tur ut på hästryggen...jag och en väninna var på turridning för ngr veckor sedan...vi njöt i fulla drag, trots att jag inte hade suttit på en häst på 20 år *hupp* ha en bra dag/ kram junhe