onsdag 20 augusti 2008

Varför måste det regna?

Vår tomt är som en swimmingpool.
Efter två dagars intensivt regnande är det så mycket vatten att hagen ser ut som en leråker.

Idag har vi haft stora flickans dagiskompisar här på besök med två fröknar.

Det var inte full styrka men i alla fall 7 barn promenerade hit från dagis och lekte ute på gården och inne på övervåningen.

Vi hade det så himla mysigt, E fick visa sin kanin och sommarponnyerna.
De lekte i lekstugan, på ängen och balanserade på flickornas vippbräda(kan roa åtminstone våra barn hur länge som helst).
Sen gick vi in för att det var som jag tidigare sa hur blött som helst ute.

Man kunde aldrig ana att det var 8 barn på övervåningen, de lekte och roade sig en stund i E´s rum och i "mellanrummet" som vi kallar vårt allrum.

Sen såg de en liten snutt på en film innan vi åt våffellunch och hade lite köttbullar på tandpetare och plockgrönsaker till för den som ville.

Som avslutning på dagen skjutsade jag och "Iglo" hem barnen med ponnyerna i små vagnar. Det blev att köra ett par vändor tur att det är hyfsat nära till dagis.

Behöver jag säga att stortjejen är nöjd med dagen. Och jag med för den delen.

Tusen tack till min kära mamma för våffelgräddningshjälp och "Iglo" för hästskjuts mm.

Jag måste som avslutning visa en himlarns söt bild på lilla tjejen. Det blir en nygammal bild eftersom jag har varit så lat med kameran på sista tiden.


Märk väl selen som vi så praktiskt skaffade oss innan semestern.
Varför ska jag tjata och vara livrädd att hon drar iväg ut i trafiken?
Nix, pix hon är hur nöjd som helst i selen.

När vi var på Astrid Lindgrens värld träffade vi bland annat "Skalle-Per" från Ronja Rövardotter.
När han såg lilla M med selen ropade han: "Inte ska väl rumpnissar vara i koppel, släpp ut den i skogen vettja"

Här är en bild på Skalle-Per och E som sitter i godan ro och spelar stenspelet.


NU ska jag ladda kameran så jag kan ta lite bilder på allt som jag piffat de senaste dagarna jag tror att jag städade i 12 timmar igår. UNDERBART!

Tjingeling!

13 kommentarer:

Elinor sa...

Visst är det trist med regn - men möten... DET är tristare. Basta. Hoppas du har det skönt och bra!

Färjtorp sa...

Oj vilken dag ni har haft! Det lät ju supertrevligt.
Urk javisst är man less på regnrusket, men det verkar då inte bli bättre heller...
Ska bli roligt att få se ditt "piff" nu =)

Ha det bra
Kram Johanna

Vardagslycka sa...

Hejsan!
Det var ett tag sen jag kikade in här, hoppas allt är bra med dig!
Åh, det låter som ni har haft en jättemysig dag! Vilken lycka för kompisarna att få åka häst och vagn!
Här har det också regnat i massor, så gott som varenda dag hela augusti. Klafs, klafs låter det i gräsmattan.
Ha det fortsatt bra!
Kram, Carina

Merja sa...

Allt det här regnande är inte alls kul. Men ni verkar ha haft en toppen dag!

hemtrevnad marie sa...

Visst är man trött på detta evinnerliga regnande!!!
Såg att du hade sele på din lilla...skulle jag behöva med till min rymmare!!
Man är ju livrädd att de ska ge sig iväg...tur att man kan släppa lös dem på gården utan att va rädd iallafall!!
Ska bli kul att få se ditt piffande senare...
kraam

Annie - Annalunda sa...

Vilken underbar dag med hästskjuts!!! Tack för tipset...kan kanske vara något för min snart 3-åriga Sarah!

Jättekram Annie - som också tycker att det regnar alldeles för mycket!

Du missar väl inte utlottningen hos mig???!

Mer av allt sa...

Vilken jättemysig dag ni haft! Ser fram emot att se dina bilder. Jag har inte någon riktig ork/inspiration att göra om hemma ännu men det kommer väl. Ja vi får verkligen hoppas att det har regnat klart nu.

Ha det bra!

Anonym sa...

Vilka fina bilder på tjejerna! Och vilken hektiskt dag ni verkar ha haft...

Annas resa sa...

Men vilken idyll ni lever i! Jag blir helt avundsjuk. Seså, iväg och fota nu så att vi får se bilder på bloggen!!!
Ha det bra!

Vitt och blandat sa...

Hi hi - jag tror inte att jag visar nån bild mer - däremot har jag nån liten histora om den lilla rackarens äventyr på lur, men inga fler bilder! Jag vet att det finns många ormrädda och därför varnade jag innnan så jag inte orskar tråkigheter. Syftet var ju att berätta en tokig historia - inte skrämma livet ur folk!!!

Visst blir man GALEN på allt regnande!!! Fasen, nu får det väl ändå vara nog =( Du kan lugnt besöka mig igen, inga fler ormar - nästa inlägg blir nog om min pappas 60-års present =) Varma kramar/Anneli

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Här var det längesen jag var och hälsade på ser jag! Det har ju hänt hur mycket som helst!
Ska läsa vidare nu.
Ni verkar ha haft en härlig semester...
Kram
Marie

Britt sa...

Det låter som en bra dagis dag för barnen. Visst är det synd med allt regnande.//Britt

Monika sa...

Nä men! Attans också! Här ser du en som totalt missat din loppis! Och jag som varit i dom nejderna flera gånger! Så himla synd!

Vilken trevlig dag ni har haft med alla barnen!

Det var allt en lite yngre variant av skalle Per det där ;o)

Fiffigt med selen. En så skulle man ha till gubben sin när det bär av på Biltema eller Jula ;o)

Ha det bäst!

Kram

Monika