torsdag 18 september 2008

Utmaning och lite annat...

Jag fått en utmaning utav min gulliga bloggkompis Johanna med bloggen
Mysiga lantliga ting.

Man ska alltså nämna 6 saker som gör en lycklig just idag!

Svårt att bara välja ut 6 saker men här kommer de i alla fall...

Jag blir lycklig av mina barn, min A och våra familjer och vänner.
Det vart ju nästan fyra på en gång....hm lite fusk men...

Jag blir lycklig av att alla i min närhet just nu är friska..peppar peppar.

Jag blir lycklig av att sjunga singstar för full hals med min syster.
Jag älskar min syster!

Jag blir lycklig av att vara ute i skogen och plocka bär, svamp eller bara mossa,sten och kottar. Just nu är det ju helt fantastiskt att vara ute utan en massa mygg och annat jäkelskap. Dessutom är ju färgerna underbara.

Jag blir lycklig av att bo 200 meter från mina föräldrar och att kunna trampa ner dit varje dag om jag vill.
Och framförallt för barnens skull är det ju skönt att ha mormor och morfar nära.

Jag blir också lycklig av att det idag gick så himla bra att hoppa för en tjej
som jag har mycket träningar med. DM till helgen för henne...vore kul med en finalplats, det är väl kanske svårt, men i alla fall - man måste drömma.

Det känns verkligen orättvist att sitta här och vara lycklig över en massa när det finns så många olyckliga.
Jag tänker närmast på den familj här i Piteå vars dotter är spårlöst försvunnen från en parkeringsplats utanför Gällivare. Stackars, stackars de...


Det har sina fördelar med att vara känslig för andra människors sinnesstämningar, men ibland önskar jag verkligen att jag kunde stänga av lite lagomt för min egen skull.
Måste nog ta en ABF kurs i ämnet. Eller åtminstone lägga in ett önskemål om en kurs skräddarsydd för mina egna behov.


Kurs önskemål:
Målsättning:
Att efter avslutad kurs kunna säga NEJ!
Att efter avslutad kurs inte fundera över andra människors öden i tid och otid.
Att efter avslutad kurs inte tänka i sjutusenled framåt...

Kursen ska ge kunskaper om att ta vara på sina krafter och fokusera på det som är viktigt.


Nä nog svamlat för idag...eller vänta jag måste ju sticka in med dagens avundsjuka.
Svägerskan åker till varmare länder i morgon...vad säger man om det....???

Jo, må så gott lapa sol och goda fruktdrinkar!!!

/Tjingeling!

11 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Du...kommer du på en sån kurs - så hör av dig...jag behöver nog en sådan också.
Speciellt det där med 7000led.

Kram Maud

Färjtorp sa...

Gokväll!!!
Jag anmäler mig till kursen på en gång.... =)
Den skulle säkert fyllas direkt gissar jag!

Vi ses.
Kram Johanna

Änglahem sa...

Lea!! Lea!! har saknat dig! När du är här är inte jag här och tvärtom...men Nu så!

Den där kursen du "svamlar" om (dina ord*tihi*) den anmäler jag mig direkt till!! Strunt samma om jag får ta mig upp till Piteå*fniss*...kanske kan jag ta den på distans*blink*...hur som haver så skulle jag onekligen behöva gå den! och det förmodligen mer än en gång...just det där med att säga Nej har jag otroligt svårt för....och andra som far illa..usch då...Nähä! här kan jag ju inte sitta och deppa ner mig, vore vettigare om jag tog mig en kramis med kudden istället.*fniss*

Skogen är ju jättehärlig vid den här årstiden! och alla färger som det blir nu....mmmmm...!

Nä det var ju jag som skulle "hit the hay" var bara tvungen att rusa inom dig först!

Sov Gott!
Kram, Ulrika

hemtrevnad marie sa...

Gott att du ät frisk igen!!
Jadu..tack för fina ord..men om det är en hummelfigurin har jag inte en susning om...söt är hon iallafall, den enda tös jag har...
får kolla upp det i morgon....
gillade din fina våg!!!
och vilken stuga ni har , med kakelugn och allt ...drömmen för mig!
ha en härlig helg!!
kraaam

Vit Spets sa...

Finns det platser kvar *hiihi* verkar vara stor efterfrågan på denna kurs!
Roligt att läsa om tingen som gör Dig lycklig.
På återseende
//Siv

Karin Lindström sa...

Hej Lea!
Härligt att läsa om dina lyckligheter. Det där med kursen vore toppen, men annars är det något man lär sig med åren (kanske). Jag stannade upp för ett tag sen och slutade läsa och titta på sensationsjournalistik *svettigt ord*. Det blir faktiskt lättare om man inte vet om allt. Man kan ju inte "bära" alla hemskheter på sina axlar!

Ha det så bra och tänk extra mycket på dig själv, då är jag säker på att du blir "ännu" lyckligare!!!

Kramar
Karin

Anonym sa...

Länge läst men tänkte det var på sin plats att lämna en kommentar!

Hannis sa...

Känns som evigheter sen jag var här och kikade!

Kul att läsa om ditt lyckliga.
Sånt behöver man påminna sig om i bland!

Ha skönaste Söndagen//Hannis

Anonym sa...

Jag har också slutat läsa "hemskrubriker" men visst ska vi visa medkänsla ändå. Jag säger nej till kvällstidingar och efterlyser mer gladnyheter. Jag tror att goda nyheter sprider sig såsom många kramar. Såg på TV om en nyutkommen bok som just handlar om det.

Faster GB

Monika sa...

Hello Lea!

Jag har också fuskat och slagit ihop saker i utmaningen ;o) Nog är det svårt att begränsa sig till sex saker.

Om vi sprider lycka och glädje så kanske det smittar lite på någon som behöver det :o) En liten förhoppning i alla fall.

Visst känns det lite kufiskt när det finns så mycket elände. Tankarna finns verkligen starkt hos Caroline och hennes familj. Vi stannade på den där rastplatsen för dryga två veckor sedan när vi var och hälsade på en bekant i Gällivare. Det är jättefint där. Känns lite ruggigt nu när det här har hänt.

Nej nu ska jag sluta surra. Ska packa bilen full av saker att lämna på Röda Korset.

Ha det gott :o)

Kram

Monika

Anonym sa...

Hej svejs! Tusen tack för ett mysigt besök hos dig härom veckan. De fina kläderna till lilltjejen passar utmärkt. Inga framsteg på husfronten, men dock i gåstolen...snart får hundarna passa sig.

Stor kram från Anna