onsdag 9 juli 2008

Tvättberg, rymmar ponnyer och "poood"

Jag tittar upp bakom berget av tvättad tvätt som väntar på strykning,
samtidigt som det snart är slut tvättberg av smutsig tvätt.
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet.
Jag vet inte vad som är värst att ha mycket tvätt eller en massa strykning.

Idag har det regnat, men vi har haft fullt upp med kompisar från Sundsvall som var på besök. Det blev tyvärr ingen ponnyridning som var utlovat då regnet behagade ösa ner.

De där ponnyerna förresten... skolans lilla rymmarkung blev less på hagen ett antal gånger igår så han traskade helt sonika under stängslet.
Det betydde att Iglo för andra gången missade Allsång på Skansen, för att fixa hagar den här sommaren.
Jag tror att ponnysarna passar på att dra när "A" är borta och Lundin är i rutan.

Just nu vill jag bara åka dit solen finns var det än må vara, sova på hotell och inte behöva bädda - göra roliga saker med barnen och slippa hus- och hemsysslor.
Kan någon hojta om de har ett högtryck på gång i en vecka?

Här hemma har den lilla marodören har gjort ungefär allt för att sabba
för mig och E i eftermiddag.
Hon har bråkat, skrikit och gormat.
Har det varit tyst har det varit annat fuffens på gång.

Ett av dagens påhitt var när hon lekte med en
miniatyr pool i gummi som tillhör Barbiedockorna.

Den är precis så stor att halva hon får plats i den.

Innan jag hann vända ryggen till hade hon tagit av sig kläderna låtsas badat och självklart gjort nummer 1 sen sprungit runt på köksgolvet.

Det skapade förstås ett illvrål av storasyster som menade att poolen var förstörd för tid och evighet.
Jag förklarar att det är bara att skura upp den så kan Barbiesar, ponnyer mfl ha poolparty igen.

Nästa illvrål kom från megaarg lillasyster som inte ville in i duschen och tvätta sig.
"Tetta bada poooood" (hon kallar sig fortfarande för Tetta).
Efter den motsträviga duschen och uppskurning av köksgolv tar jag "poooooden",
går ut och rengör den och sätter "pool - #@*#&^@"
därefter på bron.
Då anser jag att det var slutbadat för idag.

Tetta hade inte samma uppfattning.
En liten stund senare svarar jag i telefon, då hinner ungen gå ut hämta vattenkannan fyllt "poooden" och snyggt vikt ihop den och släpat den in i köket igen.

Om man vill se det positivt fick jag ju skura upp köksgolvet, för andra gången på en timme. Det är inte smutsigt i alla fall.

A har då det inte bättre.
Han jobbar skift den här veckan 16-24 och självklart fungerar inte alla reaktorer (eller vad det heter där man gör kemikalier i).
Så inatt blir det en lååång natt säkert till 04, i förrgår natt var han inte hemma förrän efter 02.
Tur att det är sista kvällen i morgon innan han får semester.


I morgon blir det väl nya äventyr!

14 kommentarer:

Anonym sa...

O jisses - förlåt mig för detta- men jag skrattar så jag får ont i magen av eran lilla pooood-historia. :) Hoppas det går bra med tvättberget och allt annat - vi kanske hinner ses en liten stund idag?

Gårdsromantik sa...

Här håller ni er sysselsatt ser jag. Hade just glömt hur hektiskt det var med två småttingar.
Man måste ju säga att hon är kreativ!

Har du inte upptäckt torktumlare - världens 8:e underverk.

Jag stryker aldrig - tumlar bara några minuter och låter det hängtorka. Underbart.

Kram Maud

Hannis sa...

Men vad bra med skurat köksgolv!
Hon vill nog bara hjälpa till med städningen=))
Tack för att du bjöd på dagens gapskratt även om det nog inte är så kul att stå mitt i!

Kan trösta dig med att det inte råder nåt högtryck i Uppsala heller.
Min balkong börjar påminna om Venedig..

Må gott//Hannis

Unknown sa...

Smyger in med famnen full av solsken, då jag såg att du önskade dig det :) Tyvärr ingen äkta vara, hittade ingen hur jag än letade, men ändå...
Önskar dig detsamma.
Själv sitter jag "inne" i helgen, jobbar i arresten :) (superextraknäck)
Kram Vero

Unknown sa...

En extra liten hälsning till din kreativa lilla buse du har därhemma. Jag skrattade gott igenkännande... *flåt, men det är ju så kul*
Njut allt du kan, snart ligger småbarnsåren bakom dig :)
(lätt att säga med distans till alla hyss)
Men det kommer en dag när du kan skratta ännu mer åt det.
Kram igen!
Vero

Anonym sa...

11 juli sol coh regn i Lule kan det var nåt? När vi var bortresta så är Nelson på sommarsemester i Skeå där han har satt skräck i sorkar och tyvärr småfåglar och är avskydd av min grannes stuggrannar. Snart kommer han väl hem, rykten säger att han blivit en tjockis trots att han inte äter mat inomhus. Vi ses faster GB

Britt sa...

Ja det verkar att ha varit äventyr hos er. Stryker göra jag aldrig eller åtminstone väldigt sällan.ha det bra till nästa äventyr.//Britt

Monika sa...

Stackare där!

Jag tycker verkligen synd om dej! Men himmel vad du underhåller som du skriver quinna!

Du måste helt klart vara utrustad med tålamod utan dess like! Många andra hade nog satt sig ner mitt på golvet, vimlat med ögonen och spelat läpp! ;o) Men du skurade tålmodigt en gång till du!

Håller med att det här vädret håller på att suga musten ur en. Jag känner nästan panik. Snart är sommaren på upphällningen och det har inte varit någon riktig sommar sedan några fjuttiga varma dagar i maj!

Vi får nog vara väldans kreativa och uppfinningsrika om vi ska tycka att den här sommaren var värt namnet!

Nä huga, här sitter jag å gnäller jag som så gärna vill vara positiv till det mesta.

Hoppas i alla fall att semestern blir kanon för er. Lata er på hotell och må gott kan man göra även om det regnar ju ;o)

Ha det gött du tålmodiga kvinna :o)

Varm o solig kram

Monika

Karin Lindström sa...

Hej Lea!
Jag vill bara lämna en liten hälsning till er! Vad roligt det var att träffa dig och din fina familj, jag blev verkligen glad och överraskad. Hoppas ni hade en trevlig dag och att resten av resan blir lyckad.

Det är verkligen fullt upp med småttingar. Min minsting har ju precis börjat gått och kommer nog hitta på alla möjliga saker. Skrattar åt din historia. Ja, vad ska man göra när man står där mitt i allt. Tur att du är så possitiv, det blir ju lite enklare när man kan skratta åt situationen.

Många varma kramar till er alla!

Karin

Merja sa...

Hej!
Du har minst sagt fullt upp! Hoppas det fina vädret är på gång och att en snäll fe tar hand om tvätt och städ;)// Önskar dig en skön sommar!

Smycka dig sa...

Hej och hå påminner mig om min dotter när hon var liten hon badade i allt och inget så fort hon hann se vatten i närheten;D

Leeeer när jag tänker på din dag..så härligt i efterhand att skratta.

Jag känner igen eländet med tvätt, jag håller på att måla väggar och tak i tvättstugan så det går inte att hänga tvätt och med tanke på vädret så är utehäng inte att tänka på så tvätt högen växer:))))
TILL ALLAS FÖRTRET!!!!

Ha det bäst
kram
Lotta

junhe sa...

härligt att du kan ha humorn i behåll efter en sådan pers *fniss* alla småbarns föräldrar gör ett hästjobb tycker jag/ ha en fortsatt bra vecka

kram junhe

Marita sa...

Sympati och igenkännande - jag tycker tvättmaskinen går för jämnan! Och smutstvätten förökar sig bakom ryggen på en...Tur att det finns torkvindor i alla fall...
Kram på dej
Marita

Unknown sa...

Hoppas du har det bra hemmavid, med dina härliga barn. Så sugen på att läsa mer om allt vad ni hittar på.

Du har en liten sak att hämta hos mig.

Kram Vero