söndag 23 november 2008

90-års kalas och butiksöppet...

I dagarna två har vi firat min farmor som fyllde 90 år i fredags.
Vi har alltså varit i mina hembygder Gällivare.
Dagen till ära igår passade Charlott Kalla och Markus Hellner på att vinna världscupen som var på Dundret.

Vid foten av Dundret ligger Fjällnäs Castle ett helt underbart sagoträslott. Vi åt en sagolik trerätters middag med våra fastrar och kusiner som var tillresta från södra sverige. En riktigt rolig dag!!

Dagen innan hade farmor öppet hus och det var verkligen lika roligt.

Idag är det julmarknad här i Öjebyn och då har vi öppet på Butik Fåfängan. Mellan 12 och 15 hoppas jag att det väller in glada besökare i den lilla butiken med det stora hjärtat.



Under veckan ska jag lägga ut lite fina bilder från Åsas söta butik.





Jag hann faktiskt att gå en sväng på stan i Gällivare i går morse och hittade en mycket trevlig inredningsbutik som heter Backmans Bosättning.
Oj, oj så där att jag blev sugen att kasta ut allt gammalt och satsa på nytt...sen var det ju en liten hake som kallas pengar men om man fick drömma så...

Idag singlar stora snöflingor ner och det är verkligen julkänsla i luften. Här är en bild från ifjol men det ser nästan ut så här. Inte riktigt så mycket på marken men känslan är desamma.


I veckan ska jag börja byta gardiner och så smått plocka fram julen. Först ute sen inne för att vara klart till helgen...då det äntligen är första advent.

Allt sitt pysslande får man ju någonstans ifrån. Jag har definitivt fått det från min duktiga mamma. Den här tomten gjorde hon till mig ifjol till julklapp. Inte nog med det hon gjorde en likadan till min syster..förstås.



Han är nästan en meter hög där han sitter på sin pall med mina gamla lappskor på sig som jag hade när jag var liten och sprang runt i snön. Även vantarna och väskan hade jag som liten.



Nu måste jag pipa iväg. Ha en mysig dag!

11 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Gomorron!
Men så mysigt ni haft det. Och den där julmarknaden skulle jag gärna gått på. Synd bara att den ligger för långt bort...

Ha en skön dag

Kram Viveka

Anonym sa...

vi har varit på 40 årskalas i helgen (igår) så idag tar vi det bara lugnt och vilar - det behövs för det känns som att vi inte haft en enda lugn stund sen vi flyttade....

Mia sa...

oj vilken söt tomte du har fått.

Kram Mia

Mia sa...

Ja visst är det en vit jul man vill ha. Det har varit alldeles lagom kallt hela helgen också. Mellan 1,5-3 grader, tänk om det kunde få ligga kvar fram till jul... drömma kan man ju. :D

Anonym sa...

Var förbi Fåfängan igår, det var mycket mysigt, tack för tipset! Köpte dina polkagristryfflar visade det sig.. supergoda.
Hör gärna av dig om pysseltid finns, jag är på =)

Annie - Annalunda sa...

Hej Lea!

Vilken alldels underbar tomte! Härligt med julmarknad!

Ha det gott och missa inte min utlottning!

Kram Annie

Monika sa...

Hihihi! Så lustigt! Jag har just skrivit ett inlägg där jag också beskriver att det är så hjärtligt hos er på Fåfängan. För det är ju precis så det är!

Tusen tack för igår! Jag kommer att leva länge på den dagen. Den var min bästa på mycket länge! En underbar dag. Men jag tror det var för allt positivt du och Åsa står för. Ni är ju såna gobitar båda två.

Hoppas jag hinner med fler besök innan julen.

Ha det nu så bra och mys i julstöket och bland alla vackra ting.

Massor av kramar

Monika

Carolina sa...

Hej
Hittade hit via Tant Theas blogg
Så härligt ni har det som får snö, bor själv på en ö Gbg:s skärgård och här får vi inte snö så ofta tyvärr...
Vad roligt att få en sådan personlig tomte, jättefin och kommer säkert med många klappar..:)
Roligt att hitta hit, kommer snart på besök igen

Adventshälsningar Caro

Unknown sa...

ser ut som en mysig butik. Härligt med så mycket snö. Jag älskar snö. Det kan man nästan inte få för mycket av..

Frida sa...

Vilken mysig butik. Härligt med så mycket snö. Jag älskar snö det kan man inte få för mycket av..

Anonym sa...

När har du öppet??
Jag har aldrig lyckats komma under öpettiderna! Det verkar så mysigt!