måndag 12 januari 2009

En loppisrunda...

Barnen på inskolning på dagis i två timmar...vad gör man? Loppisrunda.

Hittade ett fint nätt vitmålat tallriksställ, en vit hylla med träkonsoller, en svarvad gammalträknopp...säg mig vad jag ska ha den till?
En gammal blunddocka...jag säger åter igen vad sjutton ska jag med den till?
Men den var så söt.

Vad är nu det här jag får inte över bilderna....grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr...

Hm, får återkomma lite senare alltså.

Har förstås för en gångs skull lite att visa.

Well well see you later...

Hallå igen...nu ska vi se om bilderna går att få in...

Men kolla det fungerar...här är i alla fall dockan...



Och tallriksstället...herregud vitmålat och klart för 40 kronor...det är ett rån enligt mig. Idag ska det få en egen plats i köket.


Vit engelsk kanna.


Vårpastellig hemvävd duk och 6 engelska vita kaffekoppar och mellanstor mjölkkanna.


Här är den svarvade träknoppen och en jättstor trådrulle med en massa stark tråd kvar på, den ska jag använda som mantråd när man syr knoppar på hästarna.


I bakgrunden ser ni min nya sockerskål...eller just nu är den sockerskål, det är ju knapppt någon som använder socker längre.
Men den hittade jag på den härliga butiken Fröken April i Luleå för ett par helger sen. Här är en annan bild av den.



Idag måndag snöar det tack och lov för det var så isigt ute igår.
Planen för idag är att städa upp rövarkulan (dvs. vårt hem), barnen ska måla har de bestämt...ja på papper inte hjälpa sin far med trappen...JAAAAAA det har jag ju glömt att säga att vi(läs A) håller på att måla vår trapp och det blir såååå fint.
Först hade den en gammal bajsgrå matta på sig som togs bort, slipades upp och sen fick den vara furufärgad till vi hade bestämt oss vad vi skulle göra med den.

Här är en före bild


Och en nästan efter bild...trappan är flyttad, golvet bytt men väggarna är inte färdiga ännu. Pärlspont ska upp under trappen och "framför" men på sidan ska det vara tapet. Fattar ni hur svårt och dyrt det är med ledstänger. Jag hade gruvat mig länge men då hittade jag en shabbad lång tavellist på Indiska. Vände den upp och ner och vips ledstång för 199 kronor istället för ett par tusen.


Nä nu kan jag inte roa mig längre med det här barnen ska ha frukost...sen sådan vi sov till 9...skönt!

Ha det gott!

24 kommentarer:

Agnes Maria sa...

Skynda dig att fixa in bilderna, är så nyfiken !!!!
En gammal blunddocka låter väldigt trevligt... för en som är 47 år och som aldrig tänker sluta leka med dom "fniss"

Mys & Må
Åsa

Mia sa...

Jag är också nyfiken, hoppas bilderna kommer in under dagen.

Kram Mia

Hjortgården sa...

Så smart du är!

Och vilka fynd du gjort - den där tallrikshyllan var ju suprb!

Om du vill kan jag kolla om glasen fnns kvar - maila bara bild.

Kram Maud

Mer av allt sa...

Vad fiffigt (eller rent av listigt och billigt) med tavellisten! Jättefina fynd du gjort! Tallrikshylla för 40 kr håller med om att det är rena rånet. Trappen blev ju jättefin den också!

Kramar från mig

Färjtorp sa...

Hej Lea!!
Oj vilket fynd du gjort med den där tallrikshyllan!! Jättefin.
Jo här har vi ganska bra med besök i veckan så vi lider inte =) skönt det!
Vi får nog komma hem under nästa vecka iallafall...

Ha det så bra!!
Kram Johanna

lovefriidrott sa...

Hej
åh vad kul med en ny blogg:)
Första gången jag är här.
Massvis m kul läsning o fina bilder.
Hit återkommer jag.

Kram Sari

Roses & Angels sa...

Hej Lea! Kul att få besök utav dig! och tack för dina vänliga ord. Åh vad fina saker du har på din jag måste undersöka den här närmare. Ögonen kan bero på förkylningen så jag vet inte om det är virkandet. Har färdiga bakelser, har virkat ett litet lager så det är bara att maila mig om du vill beställa och i vilken färg. Kommer att spara din blogg så jag kan följa dig mera. Ha det gott kram Christa

Merja sa...

Fina loppis fynd. gjorde inte ont att äga kopparna o kannan;)
Trappen blev jätte snygg!

hemtrevnad marie sa...

Himmel vilka fynd Lea!
Hyllan var ju i en superfin modell också..
och kannan så söt, min mamma har en sån... fast den vill jag ha!Tänk så fint till påsk med den lilla haren på kannan och påskliljor eller tulpaner i den!
Trappen blev ursnygg!
Vi målade ju vår grå förra året...men inte har det kommit upp vare sig ledstång eller pärlspont under den..ej heller lister!
ha en fin vecka!
kramis

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej1

Satt å bloggade runt lite å hittade hit.Trevliga loppisfynd...wow.Tallrikshyllan....gratis om du frågar mig...hiiihi

ska kika på din blogg mer nu.

kram nilla

Penseldraget sa...

hej
så kula att hitta till dig =) så fina loppisfynd du gjort....speciellt tallrikshyllan.
kika in hos mig om du vill jag målar möbler m.m
ha en skön kväll
kram pia

Lallis - liv och leverne sa...

Jag bidde ju också nyfis:)
Kram Lallis

Monika sa...

Jisses! Så fin trappen blev! Ursnyggt! Och vilka loppisfynd sen! Det är ju så man kan dåna av alltså! Den där tallrikshyllan! Gudarsskymning så fin!

Och redan vit dessutom! Sån tur har aldrig jag. Den senaste jag köpte var grön. Alltså grönare än grön. Typ, väldigt gröna äpplengrön! Hur snyggt är det! Eller också hittar jag nåt mörkbrunt och så är det bara måla, måla o måla! ;o)

Burrigt så kallt idag! Här är det -28. Hur kallt har ni?

Kramis

Monika

Britt sa...

Tallriks hylla är något jag också skulle vilja ha. Ha det //Britt

Anonym sa...

Loppisrookie som jag är undrar jag vart man går på loppis på vintern? =) Jag behöver tips! =) Hoppas ni mår bra allihopa!

Monika sa...

Jaha! Då har man röstat linjen röd på Kalla då! Och det hjälpte ju. För hon vann ju Jerringpriset :o) Tycker hon var så mycket värt det.

Hoppas du har det fint och att inskolningen går smidigt och bra.

Ha det gott!

Kram

MOnika

hemtrevnad marie sa...

Ville bara säga hej....-HEJ!!
kramis

hemtrevnad marie sa...

Bara jag igen...ville tacka för min vinst hos dig, som kom idag!!
Tack snälla du...du må tro att det doftar gott i min hall nu...den vackra vinterdamen står i hallfönstret!!
Tack goa gumman!!
kraaam

Färjtorp sa...

Hejhej
hur går det att jobba nu då?

Är du ledig nån dag så är ni välkomna hit på fika om ni vill.
Kram Johanna

Elzie sa...

Gud vad mycket fint du hittat. Den där skålen gillade jag också. Och trappan kommer att bli superfin.
Ha en bra fortsättning på dagen.
Kram Elzie

Karin Lindström sa...

Hej goa Lea!

Vad länge sen jag tittade int ill dig! Hos oss har det varit sjukstuga för hela slanten. Nu hoppas jag verkligen att alla får vara friska ett tag framöver. Fast idag när jag lämnade på dagis så stod det med stora bokstäver på dörren. Det går magsjuka! Härligt eller hur. Fy jag hoppas verkligen vi klarar oss, har redan haft en släng av den.

Ha det så bra och kramar fån Sörmaland!

Karin

Gårdsromantik sa...

Så underbara tvålar jag vann från dig!

Jag är så nöjd!

Nå - när skall du sälja den där "fula" tallrikshyllan.

Det är nog bara jag som har så dålig smak att jag vill ha den? ;-)

"surt sa räven om rönnbären!"

Bamskekram från en väldoftande Maud

Anonym sa...

Hej!! Nu ser jag ju att det är alldeles för länge sen jag tittade in till dej, skärpning får det bli...för här händer det grejer!!!!
TYcker mej se att ni (också)hade sån där äcklig luden matta på era trappsteg innan renoveringen...UNDRAR hur ni fick bort den????? Jag kämpar nämligen med våran..å har nästan gett upp!!!

http://rosalucia.bloggagratis.se

Anonym sa...

oh vad fin blogg! här kommer jag titta in ofta nu när jag hittat hit. Vad kul kombinationen ridinstruktör och inredning o barn. Precis som jag=)