söndag 13 april 2008

Barnspråk...eller jag behöver tolk till mitt lilla barn.

Min lilla flicka som fyller två år i slutet av maj, pratar mycket,gärna och i stort sett helt obegripligt.

Nu innan frukost kommer hon med onda ögat och nickar och säger KOKKO...(ok det betyder kaka...det kan du glömma kl 9 på morgonen) i samma andetag säger hon PANNJ som betyder ponny. Vad vill barnet? Ha nystekt ponny med bröd..?

Sen är det här med hennes namn. Hon kan säga MAIII till katten men kallar sig själv för TETTA. Jag förstår inte grejen...

Det ord som används mest frekvent är definitivt NEJ, det slår MAMMA och PAPPA med hästlängder.

Ni som har träffat den lilla knasungen vet att det inte är helt lätt att hinna med henne, hon är nämligen aldrig stilla.
Som min kompis just sa på Msn:
"Hon som är så lugn. Du skulle ha barnpassaren tornado"

Det var som svar på vår djupa diskussion runt att jag var orolig att kombinera Verum Hälsofil med Kellogs Special K Active.
Det kändes som att det kunde sluta hur som helst att ge det där barnet någonting som skulle kunna ge mer aktivitet.
Vi är kvar på tonårs stadiet när det gäller humor - vi vet.

Ett annat av morgonens fantastiska humor två vänner emellan:

- Vi är ju riktiga häst vänner?
- Absolut det gäller att använda de allsidigt...även med grönsaker till alltså...

Med de seriösa orden lämnar jag er nu för att gå och göra frukost...
Nej, det blir inte stekt ponny på bröd för er som undrar.

Återkommer senare....


PS. Blev påmind att jag glömt ta med ett annat ord hon kan.. KRÅKA, det är hennes benämning av hennes snälla faster...schysst barn jag har. DS

13 kommentarer:

jeps sa...

Stekt ponny på kaka var det väl? Tycker fortfarande att det skulle vara en utmärkt ide´.

Gårdsromantik sa...

Dom är väl för härliga - kakor till frukost - du får väl baaka några smarriga med mycket fullkornsmusli!

Kram Maud

Änglahem sa...

Váá??? Får hon inte kakor till frukost?!!!*hihi* Den har vi haft här mååånga gånger!! och ändå är svaret Nej varenda gång. Hoppas väl på att man inte är riktigt vaken en morgon och svarar totalt i nattmössan kan jag tro!
Tonårshumorn...finns det någon annan humor?!*fniss* Man ska ha barnasinnet i behåll, fy vad tråkigt det hade blivit annars!

Ha en skön söndag Lea!
Kramis/Ulrika

Unknown sa...

Kaka och stekt ponny.. hm.. måntro om det är alla delar ur kostcirkeln?
Jag skrattade högt när jag läste om din lilla solstråle. Det är humor det :) Tack för att du fick mig på bättre humör. Just nu är det inte riktigt på topp.
Hoppas ni får en härlig fortsättning på dagen.
Kramen Vero

Anonym sa...

Är hemma igen så jag kan läsa hur det går med hus och barn. Det ska väl snart bli nåt besök av mig. Appropå humor och fniss så har dina fastrar och kusiner haft några riktiga skrattanfall på vår semester. Vi hade ett ställe där vi åt några gånger första gångenåt vi i den fina salongen(där vi var helt hysteriska) sen fick vi plats i "vardagssalongen".

faster GB

Anonym sa...

Jag vet iaf när hon snackar med mig.... kråka som jag är....*s*

Lilla Blanka sa...

Hehehe UNDERBART inlägg!!!
Låter som en riktig go tjej!
Stekt ponny och kakor..hihi
Kram
Mia

Hannis sa...

Haha!Stekt ponny,ja allt e ju möjligt.
Underbart!
Lustigt, jag är faster till en liten flicka som jag kallar kråkan!
Kanske borde vara tvärtom,
Stackars barn=))

Kram Hannis

Anonym sa...

Via aftonbladet?
Ja, eller hur e det hemskt - så rädd hon måste ha varit,,
Mina tankar finns hos hennes anhöriga

Anonym sa...

Blogghopparrundor brukar jag oxå ha - det e kul och man hittar mycket bra och roliga bloggar!

Annie - Annalunda sa...

*Skrattar gott och länge...* Jag gillar absolut din humor... och jag tror att din lilla är alldeles underbar... :) Jättekram till dig kära Lea!!! Annie

Iglo sa...

Ge barnet en ponny, det är klart att hon ska ha en egen liten ponny! Men stek den inte för Guds skull.
Jag vet av en hel del ponnisar som kan ge henne onda ögat tillbaka.

Anonym sa...

Alltså Systra mi. Det är klart att flickan menar rökt hamburgerkött. Hur kan det vara svårt att förstå?

jag förstår om flickebarnet är förvirrat ibland.