onsdag 16 april 2008

Lite blandat

För ett par veckor sedan var jag till Byske och växthuset där som heter Liljas Handelsträdgård. De har alltid fina pelargoner till bra priser och så är ägarinnan så himla trevlig för att inte tala om katten Kurt.

Det blev en hel del inköp av både någon Mårbacka variant som var vit, rosenknoppsvariant som jag inte kommer ihåg vad den heter förstås och så flera av......den här snyggingen enligt uppgift heter Dolce Vita.

Som jag tidigare lovat kommer här bild på mitt symaskinsfynd.
Som ni kan se är väggarna bakom nu färdigspacklade
och bara väntar på att få sina beige tapeter med stjärnor på uppsatta.

Tänk vilken detaljrikedom det är på symaskinen vilket arbete nedlagt på att dekorera den.
De här typerna har blivit alldeles väldigt närgångna och alldeles utan hyfs. Käkar upp solrosfrönen för småfåglar och ekorrar. Dessutom har de "trimmat" äppelträdet hos mamma och pappa en bit bort.

Den här lilla kannan och skålen hittade jag också på Kupan. Den ska få fungera som tvättservis i flickornas lekstuga till sommaren men tillsvidare får den stå på skänken i köket.


Till sist vill jag bjuda er på en sagolik kanelbulle som kan avnjutas på det underbara stället Café Rävasten. Världens godaste bullar som till och med slår mammas.

Sen är ju ägarinnan Lena en underbart frisk fläkt, en otroligt trevlig och generös person i vars sällskap man trivs som fisken i vattnet.

Å, vad jag längtar till sommarens loppis i Badhusparken börjar då har vi picknickfrukost ett helt gäng varje lördagsmorgon vid 08.00. Vi är flera familjer som går och letar fynd mellan kaffekopparna och pratstunderna. En mycket trevlig tradition.

Nu ska jag gå och sussa inför morgonens arbetsdag. Två lektioner matte, en ridlektion och en foderlektion lite blandat alltså.

Tjingeling!

17 kommentarer:

Änglahem sa...

Hörde precis det där med vädret!! Jippie!! idag började det ju ösregna på mig!! Fruktansvärt oförskämt om jag får säga min mening. Så du har alldeles rätt om var man hittar mig imorgon*tihi*

Rådjur som är sååå söta, Men vilket gissel dom är! Ring Runar...Hrm...var inte rolig...

Symaskinsbordet är bara sååå fint!!! Nu blir jag lite avis här alltså...!

Hoppas att det där vita som vi ser utanför fönstret på bilderna snart försvinner för er!

Ha det gott goa Lea!
Kramar & Sov Gott!
Ulrika

hemtrevnad marie sa...

Härligt med pelargoner!!!
De har fortfarande inte kommit i butikerna i denna avkrok!!
Symaskinen är ju en skönhet!!!
Kram på dig

Gårdsromantik sa...

Vet du!

Jag har aldrig varit till badhusparken!
Det är otroligt - har bara hört talas om den - jag står ju alltid i affären när den är.
Jag måste muta gubben så han tar över någon Lördag - han säljer nästan bättre än mig - den charmknutten :-)

Så härligt med pelargoner!

Bad roligt att ni är på gång till butiken! Jag kommer att berätta på Bloggen när vi öppnar - den 5:e Maj siktar vi på bara allt flyter på som det skall - varorna ligger i drivor och väntar!

Måste bara säga att det var den vackraste symaskin jag sett -och jag har sett många!

Kram Maud

jeps sa...

Är det vårat frukost rådjur??

Färjtorp sa...

Gomorron Lea!!
Javisst är det Uppsala, håller med om att den staden bjuder på MÅNGA vackra byggnader runt om!

Vet du jag längtar oxå tills Badhusparken sätter igång, det är så mysigt att gå där och strosa...

Ha en trevlig helg.
Kram Johanna

Iglo sa...

Vilken idyll du bor i, vill du se på kontraster så gör ett besök hos mig. Nog finns det en och annan fin pryl. Men den är nerpackad och som det nu känns så kommer jag aldrig att orka packa upp lådorna igen.
Du har aldrig funderat på rådjur på kaka? Kanske något för lilla M.
Nej, nej tyck inte synd om mig.................. jo kanske lite.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Tänk så härligt när alla pelargoner blommar sedan. Det är så
fint!
Ditt symaskinsbord är ju jättefint, och så härligt med de målade blommorna...
Kram
Marie

Anonym sa...

Jag visste ju att det där fönstret skulle bli ett PERFEKT pelargonfönster!!! :)

Karin i Villa Grå sa...

Härligt med pelargoner - så där ska mina nyinköpta små plantor också se ut, har jag tänkt :-)

Symaskinsbordet är så fint! Tänk att allt var så vackert en gång i tiden..! Symaskiner idag är ju helt charmlösa, hur effektiva de än är.

Ja, satsa på en Kitchen Aid!

Kram!

Karin

Marita sa...

Vilken rosenask! Jag vill också ha en så´n! Hur får jag tag i en?
Och pelargonen Dolce Vita måste jag också skaffa :-)
Det blir Byske nästa gång!
Kram Marita

Vardagslycka sa...

Vad mysigt det låter med loppis och picknick!
Och dina pelargoner ser jättefina ut. Jag köpte några häromveckan men knopparna har torkat på dem så nu ska jag klippa ner dem och ställa bort de ett tag. Blev sugen på att åka och handla lite nya blommor nu när jag såg dina.
Ha en härlig helg!
Kram, Carina

Unknown sa...

Ååååh vad suuugen jag blir på pelargoner. Mina överlevde inte i år heller. (möjligtvis en) jag har inge bra tumme med dom. Älskar Mårbacka, men de du inhandlat såg inte heller så pjåkiga ut. Det blir nog Byske för mig med :)

Snön gör inte mig så mycket, så länge solen skiner. Det är så ljuvligt att vara ute. Njuuuter.

Ha det gott.
Kram Vero

Karin Lindström sa...

Hej Lea,
Den är så fin symaskinen, och det är underbart med pelargoner. Vad mycket snö ni har kvar. Hoppas den försvinner snart. Härligt det lät med "bullstället", blir jätte sugen.

må så gott
kramar
Karin
ps det blev inte som jag tänkt mig med butiken, tyvärr.

Monika sa...

Hej!

Skicka ett mail till

villervallans@yahoo.se

så sänder jag dig en inbjudan.

Kram på dej!

Monika

Annie - Annalunda sa...

Tack kära Lea för din jättegoa hälsning...
Ljuvliga pellisar!!! och jag håller med Maud...av så många symaskiner jag sett (äger själv några stycken) så är din absolut vackrast!!!

Jättekram Annie

Britt sa...

Den kanelbullen ser inte dum ut. Kanelbullar hör till mina favoriter. Vad mysigt det lät med loppis och frukost. ha en riktig bra helg.//Britt

Solsjö - Under en vind sa...

Tack för kommentaren hos mig, den gjorde att jag hittade hit! Viken mysig blogg du har!
Pelargoner är mysigt! Hos mig samlas de ljusrosa....

Ha en fortsatt skön helg! Kram!