måndag 15 december 2008

Idag blir det mycket snack om granar....



Eller snack och snack...
Vem tror ni har tappat rösten?...Jo undertecknad.
En positiv följd av eländet är att minsta busråttan viskar likadant som jag.

Vi skulle trotsa förkylningen idag och gå ner till mina föräldrar och hämta hem vår julgran. Näää den ska inte in än bara hem.
När lastbilen var och levererade den igår valde jag själv vilken gran vi skulle ha...hm... den är JÄTTESTOR.

Det här med julgran är lika spännande varje år. Ett år klädde jag och A julgranen så fint kvällen före julafton, skinkan var i ugnen och vi skulle just sätta oss och mysa i soffan.
BADANG! KRASH! KLIRR!

Julgrans h...vetet hade ramlat över tv:n, julgransfoten gått sönder och därtill ett helt gäng med julgranskulor.
Var hittar man en ny julgransfot kl 22 kvällen före julafton?
Vi hittade ingen så det blev julgransplundring redan kvällen före julafton.

Ett annat år hade jag stolt sett ut en gran som skulle huggas ner.
A kommer in.

"Är du riktigt säker på att du ska ha just den granen?"

-JA! Vad är problemet?

"Den är stor."

-Jag vill att det ska vara en stor gran.

"Okej"

Till saken hör att vi då bodde i en lägenhet med 3 meter i tak och ett vardagsrum på 36 kvadrat så stor gran var helt ok.

Vi var tre personer som fick hjälpas åt för att bära den....
...den gick inte in genom dubbeldörrarna när vi kapat av den en meter.

Min älskade A som gör det mesta för mig firar upp granjä.... (har den nu döps till vid detta laget av A) från balkongen..kapar ytterligare en meter och vips går den in i julgransfoten, toppspira fick vi dock vara utan..fniss.

Ögonmåtten var kanske inte det bästa..:-)

För två år sedan skulle vi ut med barnen och hitta gran i skogen runt vårt hus. Efter mycket letande hittade vi en gran som kunde duga....den var en "myrgran" som hade grenar som knappt orkade glittret..så ni förstår att det kan bli en spännande tid närmaste dagarna när det gäller julgransbestyren.

Ja, just ja jag höll ju på att glömma året då vi köpte dyr kungsgran som dagen efter intagandet i stort sett inte hade ett enda barr kvar.

Nä..nu ska jag sluta med våra granhistorier.

Här är min favoritkula som jag köpte på Hans Mikaels för många år sedan.


Nu blir det lite vardagsrumsbilder...
Den här fina ljusflickan har min mamma gjort för några år sedan i julklapp till mig.







Nu ska jag fortsätta med mitt julstök, jag håller på att lägga in gurka och sill.
Tjingeling!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, vilka granhistorier.
Själv kör jag nu mer med plastgran, barrfritt, tippfritt (för det mesta) och vovven tror inte heller med en plast att vi tagit in toaletten.

Anonym sa...

det är himla tur att det finns nån i släkten som är lite jultokig - jag behöver ju inte julpynta själv då - bara besöka er! *s*

Anonym sa...

Vilka härliga:D gran historier du har att berätta, skulle allt vilja vara en liten mus i ett hörn och sett när granen rasade över tv:n och även när A slet med den STORA granen till lägenheten.

Krya på dig
Kram Pernilla

Viveka i Bläckhornet sa...

Ha ha ha
Du är ju underbar. Vilka dråpliga historier men härliga du delar med dig :) Förstår att granen fått det nya namnet...

Ha en fin kväll

Kram Viveka

Hannis sa...

Hehe..och jag är förbannad över att jag inte lyckades komma åt en grantopp!!

Fina bilder hos dig!

Hoppas att du snart får tillbaka rösten=))

Merja sa...

Ni får iallafall många skratt efteråt;)
Tur jag har en i källaren som bara behöver slås ut som ett paraply..
Fin flickan med ljusen var!
Lycka till med granjä...

Mia sa...

Skrattar gott åt granhistorierna.

Jag skulle önska att vi kunde ha en riktigt stor fin gran även här men vi bor inte så stort så bara en minigran får plats.

Hoppas att allt går väl med årets gran!
Kram Mia

Karin Lindström sa...

Hej Lea min vän!

Vilka roliga granhistorier! Vet du att det är nog så hos de flesta. Hos oss brukar det alltid bli tokigt hur vi än gör. I år ska vi med goda vänner till deras merker och hugga gran och grilla korv. Jag hoppas vi hittar någon fin!

Vad roligt att du gillade nattskjortan Den är underbar, och de är så söta i den. De finns inte i centilong utan s-xl och large som är till sex sju år är slut. Jag har xl large kvar. Den är ungefär 134 cl. Min kille är en normal åttaåring och den passar honom. Man får vika ärmen lite men de växer ju. Vad jag minns av din flicka så var hon inte så jättelång eller? Är hon sex år? Du får jättegärna mejla mig! karinlindstrom@telia.com

Ha det så bra och jag hoppas du vinner en till dig!

Varmaste kramarna

Karin

Färjtorp sa...

Åh inlagd gurka, mums!!
Hahaha låter för kul med alla granar ni har haft =D
Men håller med om att den gärna får vara stor. Våra granar brukar numera kallas för träskgranar för de ser lite "speciella" kan man nog lugnt säga, men jag gillar dem och det är ju jag som hämtar in dem hahaha.

Ha det så mysigt framöver med!
Kram Johanna

hemtrevnad marie sa...

Jadu, det var granhistorier det!!
har också varit ute för att granen vält sent på kvällen före julafton,+ att tre jular som julgransbelysningen inte lyst fast vi provat den innan...förra året hade vi inga ljus i granen förrän i mellandagarna..så iår har jag meddelat guben att vi ska sätta i ljusen minst en vecka i förväg, (vilket jag inser går i stöpet eftersom vi inte fått tag i gran ännu)...fast vi klär den inte förrän kvällen före!
Din julflicka var superfin!!
Såg i kanten att även du har julbocken i fönstret..jag har min i vardagsrumsfönstret!
ha det gottast!
kramis

Britt sa...

Ja jag har också ett par granhistorier som jag tycker är ok.Då får vi hoppas att årets gran blir ok. För min del blir det plast gran i år. Ha det bra//Britt

Monika sa...

Hej på dej Gumsan :o)

Har du tappat rösten? Men himmel!
Och nu när det är julsångsdags och allt! Du kanske har sjungit för mycket?! ;o)

Du, känner igen det där med granen! Samma hände här i år. Den är mer än stor och skulle ta upp hela vårt lilla vardagsrum om jag tog ut möblerna! Gubben min var hem en extra vända för att fråga om det verkligen var just DEN!

JA, sa jag! Men jag tror faktiskt det är fel gran. Men det har jag inte vågat tala om. Hihihi! Det är ju detsamma som att erkänna att jag själv hade fel. Ja, men det går ju inte! ;o)

Hoppas jag hinner med en sväng till Öjebyn till helgen. Då kikar jag in i butiken i så fall. Men kommer så gärna på en thekopp också vid tillfälle.

Så mycket fint du har pyntat. Verklig julstämning där hos er.

Ha det fint nu och så hoppas jag du får tillbaka pratet snart igen.

Kramelikram

Monika