torsdag 22 maj 2008

Det ryker över nejden....

Nej, det är inte A som lagar mat.
(Vet ni hur less han är på att jag "outar" hans kökskunskaper.)

Det våriga vädret som rådde när jag kom hem från jobbet i eftermiddags gjorde att jag drabbades av en lindrig form av pyromani.
Sprang in och hämtade tändstickor, ringde och meddelade brandkåren att vi skulle elda ett par timmar framåt, plockade därefter fram jordkrattan.
Sen skred jag till verket.
Inbillade mig att det bara skulle säga "foff" när jag fjuttade på det torra gräset.
Det blir inget "foff" - inte ens "fo".

Det var lite (läs: mycket) väl blött för att få en ordentlig fart på surgräset i diket brevid den gamla stenmuren.
Efter flera tändstickor senare får jag i alla fall fart på elden med hjälp av den friska vinden och röken sprider sig över skog och äng.
Det blev hur fint som helst efter lite krattning, nu får väl ändå sommaren lite fart.

Lilla M hjälper pappa att forsla gamla löv med sin gula lilla skottkärra till komposten och jag vill bara stanna tiden, eller åtminstone hämta en burk och gömma minnet av lukten och ljuden att ta fram någongång i framtiden.

Efter en stund kommer min vän Iglo med sina mer underbara än uppfostrade hundar och lilla M får plötligt helt andra arbetsuppgifter, som att hålla reda på "Vaoff vaoff" medan vi tillsammans går en runda på ängarna bakom huset för att bestämma oss var vi ska placera sommarens beteshage för ponnyerna.

Längs grusvägen kommer Stora E hem cyklande med mormor tryggt trampande bakom sig, hon har haft ännu en mysig eftermiddag med mormor, morfar och storkusinen.

Till middag äter jag och barnen lite "snabbmat" det vill säga en omelett med kyckligbitar från gårdagens middag, kall potatis, tomatklyftor dekorerad med gröna basilika blad
men egentligen blir de goda bladen bara idisslade av ungarna som lämnar små tuggade högar av grönt på tallriken. Konstiga barn har jag... :-)
Mormor och Iglo stannar och med de dricker vi thé och äter smulrabarberpaj till efterrätt.

Jag vet inte om jag kunde ha haft en bättre avslutning på dagen.

Ses i morrn!

14 kommentarer:

Hanna i Det stora grå huset sa...

Låter som en härlig dag tycker jag... Det doftar så härligt med trädgårds-eldning tycker jag...

Du, den kokboken i förra inlägget såg jag på loppis för ett tag sedan. Jag blev dumsnål, och när jag sedan gick tillbaka var den borta... (var det du månne?) Så himla fin! Strunt samma vad det står i den! ;-)

Ha det gott!
Kram Hanna

Anonym sa...

Åh det verkar vara en lycklig Lea som sitter på andra sidan.....!!
Vad mysigt med hästar som betar inpå husknuten.

Ha det bra
Kram Pernilla

Änglahem sa...

Stackars A, frugan som "outar" hans matkunskaper!! Men lugn A, min man är sju resor värre...kan i princip ingenting!! Koka ägg och steka pannkakor...skulle bli en aningens enformigt om han skulle hålla i maten i vårt hus!

Låter som du haft en väldigt bra dag!!

Hoppas att du får en lika skön helg!!

Kramar, Ulrika

MalinKa sa...

Tittar in och säger hej....hittade hit från en annan blogg....tyckte du hade ett sånt fint namn... det ska min framtida dotter få heta, om jag får någon =)

Anonym sa...

Vilken otroligt härlig dag du har haft! Lite avuns blir jag allt... ;)

Anonym sa...

"Outar"!!???
Kramiz Linnéa

Marita sa...

Vad skönt att det finns en till... I mitt kök står några blåvita burkar - och ett blått ex av sessornas kokbok. Fast recepten känns ju inte så tidsenliga..
Kram o trevlig helg Lea!
Marita

Elinor sa...

Vilken härlig dag det verkar ha varit! Jag blir lite avudsjuk eftersom jag var sjuk igår och bara låg i sängen och vilade hela dan - men nu känner jag mig som människa igen och kanske kan vi åtminstone grilla något idag även om vi inte kan göra en sån brasa som du gjort? Men.. omeletten lät ju också så god... Vi får se vad det blir.
Ha en trevlig helg!

jeps sa...

Tänkte på dig när jag såg Lupinerna som blommar vid vägkanten. Jag tycker Lupiner är så vackra och att de skulle passa en trädgårdsbrud som dig.

Kram och trevlig helg

Karin Lindström sa...

Lea, det låter underbart. Jag stack också hem tidigare idag och vi har hållit på och fixat lite vi också, dock inte eldat. Våran middag blev lax med räkröra och sallad och rabarbersmulpaj till eferätt. Jätte gott. Tror bestämmt jag ska skriva om den i mitt inlägg!
Tack för härlig läsning!
kramar
Karin

Hannis sa...

Det låter som att du haft det riktigt mysigt!
Härligt med dagar som i bland är fyllda av det vardagstrygga.
Sånt ska man ha mycket av=))

Ha en skön helg//Hannis

hemtrevnad marie sa...

Så härligt du verkar ha haft det.....
Lät som en smarrig omelett!
kramis

Gårdsromantik sa...

Kan du inte komma och elda hos oss också? Jag är som lite för feg för det.
Det blir ju så himla fint efteråt.

Såg du artikeln om det vackra snickarglädjeshuset i Kurren - ligger ju nära dig.

Kram Maud

Merja sa...

Halloj!
Låter som en mysig dag!
Att elda gräs kommer jag håg att min farmor och farfar gjorde jämt.Minns att jag tyckte det var otäckt..men det blev jätte fint när gräset började växa.
Gott med rabarber paj!!

Ha en skön helg.