tisdag 19 februari 2008

Byggnationsrapport, odlardrömmar och champions leauge.

Byggnationerna går framåt fast det finns inget att visa ännu. Varför?
Jo, byggfirman bygger allt i färdiga sektioner på deras firma sen kommer de hit i början på nästa vecka och monterar ihop allt.
Idag blev jag tillfrågad om jag ville vara med i Öjebyns trädgårdssällskap,
jag hade väl inte tänkt ett styrelseuppdrag men det kommer att bli intressant.
Speciellt när vi är i nybörjar- och uppbyggnadsfasen av vår trädgård.
När vi flyttade hit fanns det inte en enda blomma på gården, en stackars rabarberplanta på stengärdesgården och 16(!) svarta vinbärsbuskar.
Nu har vi planterat lite växter här och där men vi hoppas på att den här sommaren ska ge oss tid att göra en större insats med vår trädgård.
Vi har lite olika idéer jag och A när det gäller planteringarna.
Jag vill mest köpa rosenbuskar och blommor medan A vill i stort sett ha varenda äppelträd han ser.
Det är tur i oturen att vi inte har några jordbruksmaskiner då hade garanterat våra 2 ha tomt varit broccoli, vitkål och morotsodling (om A fick bestämma).
I somras blev det dock ett körsbärsträd och en blåbärsbuske till hans lycka.
Han är en liten "smyg-bonde" tror jag.
Rosorna på bilden är en sort som heter "Blanc Double de Coubert".
Bilden har jag hittat på www.odla.nu tror jag att det var.
Den ska tydligen fungera bra här uppe i norr.
Nu ska jag göra en tidig kväll, för jag är så trött.
Men först måste jag se hur det går i matchen mellan Liverpool och Inter i Champions Leauge.
Jag ÄLSKAR fotboll, en hemlig last.
Det trodde ni inte va´?
Ja, förutom min vän Jeps förstås hon vet precis hur allt ligger till sen lång tid tillbaka.
Ha det gott bloggisar!


21 kommentarer:

Elinor sa...

Vi har också Liverpool - Inter på TV:n men jag orkar inte titta så jag läser din fina blogg i stället! Har ni fortfarande kvar alla 16 ! vinbärsbuskarna? Du har dock tur för på vår tomt fanns bara buskar med giftiga bär!! Vi har planterat 2 ! vinbärsbuskar och i år hoppas vi att få ihop nog för att göra saft eller något annat coolt hemmagjort. Det är kul med trädgård - speciellt på vintern när man planerar men inte måste gegga ner händerna med hemsk och kletig och kliande jord och bli biten av hemska äckliga myggor!!!! Buskar är bäst! Och träd kanske? Ser fram emot mer trädgårdstips framöver på din blogg! :)

Liten Bod sa...

Hej Lea! Kul att få en kommentar, det var helt dött idag när jag för en gångs skull var hemma hela dagen. Kan tyvärr inte dela din begeistring över trädgårdsarbete, ryyys! Så fort man ryckt upp lite ogräs, så hör man hur det knarrar upp nya ur jorden så fort man vänder ryggen till :( Vi har dessutom rådjur på besök titt som tätt, så rosor kan jag glömma... Nu tycker jag faktiskt att rådjur är vackra också, så det är ok. Jag har påbörjat 'Operation täckbark' så att jag ska slippa rensa :) Kram, Tina

Anonym sa...

Finns fler som har sett matchen kan jag tala om.. ;) (fast jag hör kanske inte direkt till den kategorin även om jag hört allt som hänt.....*s*)

Unknown sa...

Aha, så du är fotbollsfantast? Jag bor ihop med en till. Jag är så totalt ointresserad av fotboll man bara kan bli. Fast förra året såg jag ändå ROMA-JUVENTUS i Rom och så var vi i Skottland och såg nån match där med... minns inte vilka som spelade.
När vi var i London straffade jag ut mig strax innan vi åkte när jag kommenterade att han i gula laget såg hemskt ensam ut, tills jag insåg att det var domarn...
Jag fick gå på Brittish Museum istället. Min sambo gick och såg Arsenal och tyckte att det var som att kasta pärlor för svin att låta mig följa med dit, efter min dråpliga kommentar. :) Men jag var inte ledsen för det, Museet visade en fantastisk utställning om egypten och faraoerna.
Ha det great!
Kram Vero

Änglahem sa...

Hemlig last....fotboll! Jag läste detta för min man högt, Du har skaffat dig fel fru, du skulle letat i norr istället!*fniss*
Jag är nämligen inte förtjust i fotboll trost att jag är gift med en föredetta fotbollspelare*hihi*, jag som sa en gång att jag skulle då aldrig data en fbkille*fniss* lång näsa på mig! Vet inte ens hur det gick i matchen, hrmmm...glömt att fråga....

Kramelikram
Ulrika

Annie - Annalunda sa...

Lea hej!

Rosen du ´visar är jättefin...står faktiskt på min inhandlalista för året...glöm inte Louise Bugnet!!! finns bild på Annalunda...går bra i norr!!

Har fortfarande sjukstuga här...*suck*... men det passar väl en syster... men du vet skomakarnas ungar och smens häst...
Ikväll har jag roat mig med bloggen och målarpytsar... :)

Kram Annie

Anonym sa...

Hej!

jasså du gillar fotboll. Ja, jag har varit på en hel del matcher när man bodde i Malmä nästan granne med stadium, hihi.
Jag håller med dig att man undrar hur anra hinner med att blogga och jag jobbar inte ens, ha ha
Man ser en del bloggar som bara på två dagar har 95 kommentare man undrar om de svarar på alla.
Bla bla du får ha en trevlig onsdag1
Kram Bodil♥

Merja sa...

Underbar ros och vilka blad sen!
Är inte nå intresserad av fotboll,men vi ska till Barcelona och kolla in en match.Det ska bli en häftig upplevelse. Otroligt stor arena(Camp Nou) tar in 120000 peroner totalt!!Säkert härlig stämning.Ha det gott/Merja

Britt sa...

Trevligt med styrelse uppdrag i trädgårdsföreningen. Jag är medlem i en trädgårdsförening och de hittar på en heldel roliga saker://Britt

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Fotboll bläääää
rosor yeaaaaa!!!

Ne sport är inget för mig, men blommor av alla sorter...det älskar jag!!

Millan

Iglo sa...

Skulle gärna ägnat kvällen åt fotboll. Eller att drömma om trädgården..... Städade istället med "tagelskjortan på" tyckte ganska synd om mig själv om jag ska vara ärlig.Men,men det är husvisning idag!!!
Ha det
Iglo

Lilla Blanka sa...

Trädgård är kul, i alla fall när det gäller växthus..plantera är också kul, ogräsrensning tråkigt, göra mysiga utemiljöer jättekul, stenlägga och greja till exempåel..
Kram
Mia (helst inte fotboll..hehe om det inte är Sverige och EM eller VM eller så)

Hanna i Det stora grå huset sa...

Å, jag längtar också efter trädgårdsarbete nu... Så härligt och befriande... Rosen på bilden är hur vacker som helst. Ska kolla in den lite extra... Min Gubbe är lik din karl. Han vill ha päron- och plommonträd, morötter, potatis, gurka,osv... Jag vill ha blommor, vackra gammeldags blommor i riktig mormors-anda! Eftersom tomten är så pass liten blir det blommor! ;-)

Fotboll är väl underbart! Men inte svensk, det suger (hihi, moget uttryck... tar efter mina döttrar).
Efter mina år i London så älskar jag engelsk fotboll, speciellt Arsenal. Så håller jag på Frankrike när det är Em och Vm... Kan ana att du buar nu, men kom igen... Sveriges matcher är rärrta o dåliga... Hur som helst, min Gubbe gillar INTE fotboll. Tyvärr.

Önskar dig en fortsatt fin kväll!
Kram Hanna

Hanna i Det stora grå huset sa...

trista skulle det vara... Vilken fena jag är på att slå rätt på tangenterna va?! Hihi...

Snäckornas sjö sa...

Vilken vacker ros! Den ska jag lägga på minnet!!

Har en fotbollstokig man här hemma! C har spelat fotboll sen han var fem år. Men så blev han skadad och nu blir det bara på skoj ibland. Jag har också spelat fotboll när jag var yngre. Kul att spela, mindre kul att se på. Hockey däremot...det är min sport. Ja, att se då...inte spela ;-)

Kramar

"M" sa...

Trädgårdsarbete är härligt...bra för själen säger de...säkert sant..snart drar vårbruket igång

Unknown sa...

Man kanske får gå en kurs i trädgårdsplanering hos dig då? Det skulle verkligen passa hos oss. När vi flyttade hit fanns inget i växlighet, om man bortser från den gräsöverväxta fd grusplanen och ett 20-tal gamla fallfärdiga häggar, som mina föräldrar avverkade en dag när vi var borta.
Jag behöver råd! :)

Lyllo dig som har lov nästa vecka.
Hoppas du får vara riktigt ledig och bara göra roliga saker.
Kram Vero

Malin - I min trädgård sa...

Åh vilken vacker ros! Vad kul det ska bli att se när det börjar komma på plats då nästa vecka!

Jag gillar verkligen trädgård och att jobba i trädgården. Såå härligt! Men det låter liiite överdrivet med så många svartvinbärsbuskar...

Tack för kommentaren förresten! Ja, hihi, skönt att veta att vi är en grupp som förstår varandra i byggkaoset.

Ha en bra kväll!

mittiminvillervalla sa...

Oj, vad tidern springer. Jag har inte hunnit med bloggandet värts mycket sista tiden. Trist för man saknar att vandra runt och kika in än här och än där :o)

Det måste ha varit min dubbelgångare eller kanske mitt klonade jag du träffat på! *skratt*

För jag har inte varit i dom trakterna förän igår. Men jag lär visst ha en dubbelgångare i Piteå någonstans. Har hört det flera gånger.

Nu ska jag jaga ikapp några dammråttor stora som långhåriga katter ;o)

Ha det så finfint!

Kram Monika

Poppins sa...

Haha, fotboll är jag inte så biten av, däremot är jag helt frälst i cykel och följer Tour de France. Alla har vi våra små svagheter!

Rosor, rosor, visst längtar man efter blommande rosor... :)

kramar

PS Vilket underbart fönster ni hittade! Ska bli spännande att se vad du gör av det.

Karin i Villa Grå sa...

Fotboll? Öhm. *chockad* ;-)

Så himla kul att planera för trädgården! Du visar en vacker ros och jag är gärna inne och spankulerar runt på odla jag också. Speciellt forumet där man kan ställa hur dumma frågor som helst och få bra svar, är guld värt.

Kram, Karin