onsdag 13 februari 2008

Äppelkaka som går fort och bra!















Hej hopp!

Så här i byggtider blir det förstås att fixa mycket fika till snickarna.
Här har ni ett tips på snabbfixad äppelpaj som brukar gå hem.

Jag kan tyvärr inga exakta mått för jag brukar "höfta".

Ingredienserna är i alla fall:
Ca 150 g Smör
Ca 2 dl Råsocker
Vetemjöl så att det blir en ganska lös pajdeg
Stött kardemumma
Vaniljpulver(inte vaniljsocker utan det där nya vaniljstång på burk, ekologiskt och bra)

Fyllning:
Äppelskivor
Kanel
Färsk rosmarin
Kanel
Flytande honung

Man smälter i alla fall smör och rör i de andra ingredienserna i pannan så att degen blir ganska lös så att den enkelt går att smeta ut i en liten långpanna med sked.
Spara lite deg att strössla med ovanpå.
Fyll med äppelskivor, lite finhackad färsk rosmarin, kanel och lite flytande honung.

Grädda till pajen får färg i ca 175-200 grader.
Det blir en ganska knäckig kaka som går att göra rutor av och är god både varm och kall.














Här har ni lite bilder på bygget.
Den gamla fastukvisten ligger bortvräkt ute på ängen och den nya plattan är på gång.
Nu är det gjutet och klart.

Till veckan gör de väggarna på byggfirman och kommer hit med hela sektioner.
Det ser jag fram emot.

Nu ska jag smyga runt hos er andra en sväng!

Tjingelong!

















14 kommentarer:

Iglo sa...

Hjälp! Vad har ni gjort . Jag trodde i mitt stilla sinne att ni skulle bygga om er söta lilla bro inte riva halva huset.
Tur att du bifogar ett gott recept, nu ska jag tröst äta och oroa mig för husköpet.

Anonym sa...

Ohhh, så smarrig äppelpaj du gjort! Känner nästan doften! Nu ska jag verkligen göra ett stort försök att göra något åt mitt fikasug. Måste bojkotta det!
Det kommer säkerligen att bli jättefint då allt är färdig byggt. Skönt då man kan anlita byggarbetare som är proffs och slippa göra det på fritiden då kommer resultat snabbt. Följer med intresse ditt bloggande. kram

Färjtorp sa...

Oj vad det går undan med byggare på plats! Ska bli så himla kul att få se ert bygge när vi snart också är på G =)
Dessutom ser det så färdigt ut bara väggarna kommer upp, det kommer gå med racerfart ert bygge gissar jag!
Kram.

Änglahem sa...

Jösses vad det går undan här då!!!
Trodde i min naiva enfald att det inte gick att gjuta mitt i vintern, men tji fick jag!
Följer med spänning erat bygge för vi har nog gjort vårat för den delen och det tycker jag är dumt!!*surar*

Smarrig äppelkaka!! Älskar allt med äpple!! Denna måste nog provas, på en höft så där*fniss*.

Kramar och önskan om en bra Alla Hjärtans Dag! / Ulrika

Jes/Vita villa vila sa...

Mums filibabba :D måste prova, det lär supergott!

Hoppas du får många ♥ i morrn, Kram!

Jes

Unknown sa...

Ojoj, Lea vad du är flitig med inlägg. Jag hinner ju inte med här i alla svängarna...
Håller med dig fullständigt, pappor och mammor är bra på alla sätt!!! Jag vet inte hur jag skulle klara mig utan deras hjälp, när det kör ihop sig, som nu.

Jag är så nyfiken på se hur eran nya bro/farstu kommer att bli. Jag misstänker att ni fixar något liknande som vi pratat om hos oss. Om jag säger som så; skulle inte förvåna mig det minsta, med tanke på att du verkar gillar samma stil som jag. Blir det golvvärme med eller?

Sov gott. Önskar dig en underbar alla <3-dag.
Kram Vero

Vi har haft genrep nu ikväll och det gick som sig bör. Lite galet, men det hör ju till, då brukar det gå bra sen.

Unknown sa...

oj vad hände med mitt inlägg, det hoppade omkring lite textavsnitt... mysko...
nåväl, allt gott!
Kramen

Anonym sa...

Tänk att huset kan se så himla annorlunda ut bara av att förstukvisten är borttagen....

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så synd att jag inte är hantverkare!!! Men tack för receptet, det måste jag prova...
Det blir spännande att se hur bygget fortskrider!!
Önskar dig en härlig Alla Hjärtans Dag!
Kram
Marie

Annie - Annalunda sa...

Mmmmmm....vilken kaka! tack den ska jag prova till helgen! Spännande med huset.... :)

Hjärtekram till dig ~ Annie

"M" sa...

Kakan ska jag nog prova nån gång....ser god ut...

Iglo sa...

Tack för all hjälp idag. Jag hade en mycket trött men lycklig liten tjej med mig hem i bilen.

Anonym sa...

Vad du verkar duktig på att baka,det har ju varit min "gebit", men nu verkar jag ha överlämnat den till dig ...( jag bakar ALDRIG) men det ser verkligen mumsigt ut, men det ser mindre kul ut utanför ditt hus just nu... nu gud vad jag kommer att var avundsjuk sen när det är klart.... jag VILL oxå ha en veranda.....

mittiminvillervalla sa...

Härligt att vara igång med bygget!
Men hur i hela friden ska du få dom att jobba! Dom kommer ju att vilja fika hela dagarna med sånt gofika hägrandes! ;o)

Hel så mumsigt ut det där!

Trevlig helg!

Kram Monika