lördag 2 februari 2008

Recept på lemoncurd och muffins

Här får ni receptet på lemoncurd som blir en hel del, räcker till hela släkten.
Ingredienser
Skalet av 3 citroner
3 dl färskpressad citronsaft
6.5 dl (600 g) socker
12 (600 g) ägg
400 g smör

Gör så här
Tvätta citronerna och finriv skalet.
Blanda ägg, socker, citronsaft och citronskal i en värmetålig glasskål
Vispa blandningen över vattenbad tills den börjar tjockna, vispa hela tiden.
Tillsätt smöret, i små klickar under vispning, då blandningen börjar tjockna.
Kontrollera att temperaturen är 85 grader när allt smöret är i, jag har svårt att få temperaturen över 82 grader men den har blivit bra ändå.
Ta blandningen från värmen, häll den i väl rengjorda burkar som du förvarar i kylen.

Här är receptet på Blueberry Hill muffins som jag har hittat i Allt om Mat.
Det är förhållandevis lite matfett i smeten som blir väldigt fast.
Jag använder både dubbla pappersformar och gräddar på muffinsplåt.

Ingredienser
4 dl vetemjöl (240 g)
2 dl strösocker
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
25 g smält smör
1 1/2 dl mjölk
2 äggulor
2 dl frysta otinade blåbär
Topping:
2 äggvitor
1 dl strösockerflorsocker
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°.
2. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver.
3. Smält smöret och tillsätt det.
Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner i smeten.
Vänd försiktigt ner blåbären.
Häll upp smeten istora muffinsformar.
4. Grädda mitt i ugnen ca 15minuter.
5. Vispa äggvitorna hårt.
Tillsätt strösockret i omgångar, fortsätt vispa till en fast maräng.
Klicka på maräng på varje muffins.
Sikta florsocker över.
Ställ in i ugnen 1-2 minuter.


Nu ska vi ut hela familjen på en liten tur till Kupan och Återvinningen mm.

Återkommer om jag gör några fynd...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Men Lea jag är ju sjuk men jag måste nog provbaka dina härliga muffins ändå. Mysigt theparty i ditt fina kök.

Kram faster GB

Anonym sa...

Vad använder man egentligen Lemon curd till då?

mittiminvillervalla sa...

Hallåjsan!

Men gulle hä! Vilka godsaker du bjuder på här! Måste genast kopieras! ;o)

Tack för recepten! :o) Och härliga bilder!

Nu är det bara tillbaka till alla mina projekt ;o)

Trevlig kväll!

Kram Monika

Änglahem sa...

Ååhhh Lea...hur kunde jag missa thépartyt!!!! och till på köpet så missade jag inlägget med, hjärncellerna är inte riktigt med mig för tillfället...
Såååå Gott det ser ut! och fint dukat hade du gjort också....nu sitter jag här och suktar....*snyft*. Får väl ta och baka muffinsarna till mig själv ist...*suck*, dom måste ju provas.
Tack för att du delar med dig av recepten! Lemoncurden måste göras med, det är ju bara sååå gott!
Fint hjärta har du fått med! *avis*

Ha det jättegott uppe i snön!! Här blåser vi snart bort.

Kramar
Ulrika

Marita sa...

Vilka härliga bilder! Kan du inte sätta ut receptet på jordgubbs-/citronmarmeladen också? Vad kul med teparty. Det svartblommiga tyget har jag köpt i Skellefteå på Spetsar & Ting förra fredagen, så det finns nog kvar. Mysig sida, jag länkar till dej:-)
Kram Marita

Annie - Annalunda sa...

....jag tror jag gick upp några hekto bara av att titta på dina muffinsbilder... åhhh så gott!!!

Gjorde du några fynd??? *Jättenyfiken* Annie

Unknown sa...

Vilka fantastiska recept du lagt ut. Jag tog mig friheten att kopiera dem och spara för framtida bruk.
Tror jag ska adoptera din idé om afternoon-tea!
Ser att min bästa shoppingvän Marita jojnat din sida med! :) Det var på tiden att hon hittade till dig hon med *skratt*
Kram Vero

Britt sa...

Trevligt inlägg om afternoon The. Det är något som jag verkligen gillar.//Britt