söndag 20 januari 2008

Dagen som GUD glömde!!!

Jag tycker inte om svordomar, men för att beskriva den här dagen krävs ett kraftuttryck med fler svordomar i rad än vad jag kan.

Vi bestämde oss för att åka på IKEA i morse.

Förra tillika första gången vi var där hela familjen var för ungefär ett år sedan.
Det besöket renderade i att A satt på toa nästan hela tiden med magsjuka åt båda håll.
Dessutom försvann stortjejen helt plötsligt totalt spårlöst och var borta i 10 väldigt långa panikslagna minuter (från mammans sida).

Vid det tillfället var garderoberna som vi skulle ha slut och byrån vi köpte var fel färg när vi kom hem.
A som inte är ett "IKEA-fans" fick förstås vatten på sin kvarn och lovade sig själv efter det att vi bara skulle handla på MIO möbler (1km bort).

I morse hade han glömt sitt löfte och gick med på att vi skulle åka till Haparanda för att köpa säng till stora flickans rum.
Sagt och gjort. Efter det har följande intressanta händelser inträffat.

1. Barnen började bråka direkt vi startade motorn.
(Jag står ut, det är inte ovanligt.)

2. Vid Rosvikskorsningen blixtrar fartkameran till - jag kör ungefär 74 km i timmen.
(Många svordomar.)

3. Barntjat dämpas med en tablettask i Persön.
(Nu känns det rätt lugnt, men fortkörningen svider i minnet...)

4. Ett par mil senare är större barnet kissnödig - igen! Och barnet vägrar sitta i en snödriva.(SUCK!)

5. Missar infarten till Kalix, panik uppstår. Svänger av på ett ställe...
-Mamma jag måste kräkas.
-H-vete. A:s första svordom under dagen, min kvot har redan fyllts vid Rosvikskorsningen.
(se punkt 2.)
Falskt alarm!

Ett par lugna timmar går i Finland på en stormarknad. Vi köper Kuoma skor till barnen, Marimekko servetter till mig själv och lakrits till pappan utan direkta missöden eller annat.

6. IKEA
Det är som att hin håle tar över våra barn så fort de går in genom dörrarna.
Lilla barnet kastar sig på golvet skriker och gör smitningsförsök.
Stora barnet försöker få lika mycket uppmärksamhet som lillasyster genom att klättra på allt och ta i ALLT!
(Ok, de är hungriga.)

Efter köttbullar, potatis och chokladmousse till efterrätt trodde jag att de kunde hålla sig lugna och glada en liten stund. FEL - helt FEL!

Arga, svettiga föräldrar och barn tar sig tillslut igenom varuhuset med Hemnes sängstomme, resårbotten, sängbord och en massa annat.

I kassan flippade det lilla barnet ur och började kasta sina skor och allt hon kunde nå i kundvagnen.
Som tur var det i stort sett slut gula stora Ikeapåsar i en stor trådback vid kassan.
Det enda sättet att helskinnat ta sig igenom kassorna var att sätta ner ungen i botten på trådbacken. Därifrån tog hon sig varken upp eller nådde någonting.
Perfekt!
Jag vill ha en sån hemma, jag målar den kanske vit för jag gillar inte Ikeagult.

7. Hemväg
Trots följande kontroller (ny blöja, vatten, tutte, tjock jacka av, mat)
skriker litet, argt och trött barn som besatt i 8 mil. Hon gillar inte säkerhetsbältet.
Stort barn somnade under tiden vi lastade släpvagnen.

8. Hemma
Väl hemma så vaknar stora barnet till och är pigg, så också i skrivande stund 23.14 -piiip.
(även 00.09 piip.)
Tur att det inte är dagis i morgon.

Min snälla pappa kommer för att hjälpa oss att bära upp sängen på övervåningen.
Självklart går det inte att ta upp en 120 cm säng på vår övervåning, pga vår smala trapp.
Observera att jag inte skriver ut svordomarna, ni kan själv välja era personliga favoriteder
vid orden säng, övervåning och trapp.

Just nu håller A på att montera ner resårmadrassen i smådelar för han har bestämt sig för att fanskapet ska upp på övervåningen.
Det enda sättet att få upp den hel är att kapa ett innertak eller yttervägg.
Inget av det känns lockande.

Dessutom upptäcker vi att sänggaveln är för hög för snedtaket som är där uppe, vi måste alltså tillbaka.


Klå den söndagen den som kan ! :-)
Nu ska jag sova en stund innan den nya arbetsveckan börjar.

Tjing!

22 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hoppas du får din KitcchenAid. Du förtjänar den efter den madrömsresan.
Jag skratta så jag höllpå att kissa på mig. Maken kom precis in och undrade vad som stod på....Försökte översätta lite så gott jag kunde.
Jag tycker du skulle skriva böcker. Helt underbart skrivet, man kan verkligen se det framför sig och man skrattar och känner medlidande.
Jag hade en bättre söndag!!!!
Stor kram och hoppas att du får sova gott när väl alla i huset har somnat!

På min gatan i stan sa...

Ojojojoj, vilken resa! Jag kan verkligen se det hela framför mig. Det är ju helt otroligt, det är som att trycka på en knapp-när man går in på ikea. *BOM* Ungarna blir helt galna...men Mio har ju fina grejer dom med. ;-)

Kram Martina

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Men din stackare!!! Törs man fråga om ni ska till IKEA fler gånger?? *skratt* Jag förstår dig! Jag hade brytit ihop. Det är såna gånger dom är billiga *haha*
Tack och lov är mina ungar stora och vill gärna hänga på när vi åker dit.

Vi hade samma problem med Carros säng när den skulle upp till hennes nya fina rum på övervåningen. Det blev tvärstopp i trappan, som var *precis*...för trång! Men vi hade tur och kunde ta in den via ett fönster. Det gick med ett nödrop.

Nåja, trösta dig med att det är måndag och ny arbetsvecka så du får vila upp dig lite *skratt*
Kram på dig! Vero

Anonym sa...

Men hallå där "stackare" jag hade nog ställt ut mina små "liv" någonstans efter vägen och plockat uppp dom på hemvägen, nää skämtåsido hoppas att allt blir bra till slut...

Kram Pernilla

Annas resa sa...

Ha, ha! nu fick jag mig en härlig start på mn måndag tack vare din underhållande historia. Igenkänningsfaktorn är hööög!
Hoppas tjejen sover riktigt gott i sin nya säng!

Anonym sa...

Förlåt mig för mina synder - men jag skrattade så jag fick ont i magen när jag läste ditt inlägg.... *fnissar än* Och jag som längtade till Ikea - igår alltså, innan jag läste det där. Bra botemedel tycker nog maken. *s*

Änglahem sa...

Milda makter vilken söndag!!!
Men du skriver så himla underbart om det så här har skrattats, TACK, förgyller alltid morgonen lite grann (skratta alltså) INTE erat elände.
Detta är orsaken till att vi ALLTID lämnar barnen hos mormor och morfar för att få handla i lugn och ro. Iof är våra flickor såpass stora nu, men de får fortfarande helst inte följa med.
Det är ju inte det roligaste stället för små barn.

Hoppas att du får en toppen måndag nu då som kompensation för he.....s söndagen, din stackare.

Kramar
Ulrika

jeps sa...

Sen så undrar folk om jag inte längtar efter barn. Svar NEJ!
Att du fastnar i en fartkamera måste ju vara ett stort kors i taket. Du är den mest laglydiga jag känner.

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Förlåt, men jag skrattade gott åt ditt inlägg! Det var som en sådan där fars! Förlåt igen, det var inte snällt men man känner igen när det går på tok allting!
Självklart får du lägga till mej som länk. Jag bli sååå glad för det! Jag gör detsamma!
Kram
Marie

Färjtorp sa...

Kan inte låta bli att fnissa när jag läser det du skriver =) Känner igen många delar...dock har vi inte varit hela familjen nånsin till ikea ännu!
Vissa gånger känner man att fyyyy så enkelt och snabbt allting går när man åker iväg helt ensam och göra sina ärenden, eller hur!!!?

Pssst...du fick en award av mig =) är så skoj att läsa om eran vardag bla!!
Kram Johanna.

mittiminvillervalla sa...

Förlåt mej kära Lea :o)*SKRATT*

Förstår ju att din dag måste varit något av det ........ (det där var en svordom) man kan ha! :o)

Men sitter ändå här å skrattar åt eländet bara för att du skriver och berättar om det på ett sånt roligt och underhållande sätt!

Måste också tacka dej för awarden!
Har inte hunnit med att skriva om den förrän idag!
TACK! snälla DU :o) Blev så glad!

Hoppas den här dagen gick bättre än Ikeadagen! För nog är det tur att såna dagar inte inträffar allt för ofta!

Kram Monika

Hanna i Det stora grå huset sa...

Ha, ha, ha!!! Åh, vilken braaaa berättelse! Jag bara älskar det, skrattade från början till slutet. Inte för att vara elak emot dig förstås, jag känner med dig... Men det där är verkligen vad man fasar för, dagen från h-vete...
Sååå bra skrivet tjejen!

Hoppas att du mår bra nu iaf, och att ni får upp sängen!

Jättekramar Hanna

Änglahem sa...

Tack snälla du! Du får väl visa bilder på dina madonnor?
Det finns väl knappast nån dag som kan bli värre än din var igår!

Må så gott vännen
Kram
Ulrika

Elinor sa...

Finns det något "vardagsvärre" än att ditt barn säger "måste kräkas.."? Det är nästan värre än kamerablixtar - eller?

På min gatan i stan sa...

Länka till mej du! Det är bara roligt!!! :-)

Kram!!!

Sånt är Livet sa...

Å käre värld ,vi hade en resa en gång när barnen var små och vi skulle på skidsemester,alla tre i baksätet och de höll på att ta död på varann i några timmar tills maken tröttnade,tvärnitade och klev ut ur bilen och sa åt dem om de inte var tysta å höll sams kunde de kliva ur i vägkanten,de blev så chockade att de var helt tysta resten av vägen jag tror de kände hur nära de var att bli avslängda ha ha /Lisbeth

Hanna sa...

JAg skrattar så jag gråter...vilken dag...kan absolut inte klå den...Tur att du lever människa...fint hem har du i alla fall....ha de gott

Smycka dig sa...

Ha ha kan inte låta bli att skratta igenkännande... de som inte varit på ikea med barn vet inte hur det kan bli...
Min son brukar sjunga "i kenya i sundsvall där"...barnvisa egentligen ja, tidigare så for vi ju till sundsvall för att komma till ikea. Sist blev maken så stressad och less så vi glömde dotters bord, betalt och allt vid kassan... upptäckte det när vi kom hem endast 60 mil enkel väg...
Ärendet egentligen var att köpa en valp till dotra men det blev en omväg till ikea så klart. Hoppas du inte är avskräckt för alltid...
Lotta

Anonym sa...

Jag är nog mest imponerad utav A. Borde nog skicka mina barns far på kurs hos honom. Vilka kreativa lösningar, att skruva sönder sängen i molekyler. Det hade vi aldrig kommit på. Fyll den med tagel så har ni nästan en hästens.
Vi hade nog sågat sönder trappen eller slängt ut sängen på gården. Det ger ialla fall en skön känsla ett par minuter. Jag har själv hivat ut en uppsättning svindyra tapeter en gång. Tapeterna var inte snälla mot mig! Det kändes bra(just då):-)

Fröken fräken sa...

*skrattar ihjäl mig*
Hej på dig! Pratade med min mor alldeles nyss och hon tyckte jag skulle läsa om din fantastiska söndag....va kul det är med IKEA-resor :-)
Vilken fin blogg du har gjort och sen håller jag med en annan tjej om att du borde skriva böcker *tummen upp*. Skrivet med inlevelse och med en beskrivande förmåga så att man riktigt känner att man är med...Håller själv på med en blogg nu, men jag börjar med hundra andra saker samtidigt så det lär nog ta lite tid innan jag har fått ihop en som liknar nåt...
Jag har gullat med min syster så hon har lovat att en sån där blommig nalle ska få sitta på mitt nattuksbord.. tur jag har va? Många kramar till dig från mig i Umeå/Maud

mittiminvillervalla sa...

Va! Är det loppis?

Hahaha! Här ser du en som har noll koll! :o) Jag bor ju ute bland träden och lingonriset så jag har ingen aning!

Ska så klart kolla upp detta och återkommer med info :o)

Din berättelse förgyllde verkligen min dag! Flinar åt den än faktiskt!

Ha det bäst!

Monika