fredag 11 januari 2008

Fredags fynd...

Idag var jag ju som sagt ledig, det där med att få sova ut var väl önskedrömmar.

Men jag kände mig utsövd i alla fall och A fick ligga kvar och sova när jag och tjejerna klev upp.


Bakade lite fikabröd för det skulle vara pinsamt om någon kom förbi, vi har inte ett kex ens en gång. Här är resultatet. Äppelkakan är familjens favorit..och min för den är så enkel att göra.

Förstås kan jag inte exakta mått men det är:
smör, dinkelmjöl, råsocker, kardemummakärnor och färsk eller torkad rosmarin som pajbotten. Svenska äpplen, honung och kanel ooch så swisch i ugnen i ca. 25 minuter.
Det blir som en knäckig kaka med äpplen på. Riktig god faktiskt.


Gjorde en sväng förbi Kupan i stan trots att det var blötsnö över allt - JAG VILL HA RiKTIG SNÖ!
Där hittade jag faktiskt lite småfynd, bla en skomakarlampa till mitt lilla pysselkrypin, en knasig tanthatt till barnen som utklädningskläder, fina silverramar och tallrikar med romantiskt mönster bl.a.
Tallrikarna vet jag som vanligt inte riktigt vad jag egentligen ska ha de till men det brukar lösa sig.


Nu ska jag ta tag i hallen nere som det ser ut som att någon har kastat in en handgranat i.

Vi hörs senare, med mer bilder.

Ha en mysig eftermiddag!

8 kommentarer:

Färjtorp sa...

Mums!!! Hörredu, det där såg riktigt läckert ut.
Visst är det kul att fynda på Kupan!! Det är sällan jag går ut därifrån utan något i händerna =)
Ha en riktigt härlig helg.
Kram Johanna.

Anonym sa...

Jag tror jag ska ringa till svärfar och säga att han ska hälsa på er....*s* Med alla de där godsakerna hittar han nog på någon bra anledning att komma förbi. *blinkar* För egen del hade jag nog varit nöjd med ett enkelt obakat äpple. *skrattar*

Annas resa sa...

Nu inspirerade du till Kupanfynd! Jag måste nog dit snart och se om de inte har något jag inte visste att jag behövde...

Anonym sa...

Hej min Vän !

Härligt underbara kakor du bakat, duktiga du !
Så fina fynd ! måste nog in på Kupan snart.
Helgkram från mig.
Åsa

Anonym sa...

Vad gott det ser ut!
Kul att fynda massa saker...jag skulle behöva silverramar...
Jasså, du är hästnörd....Jag växte upp på hästgård i Skåne. Vad gillar du dressy, hoppning......?
Är själv från en dressyr familj.
Känner inte till alla märkena du nämnde.Förklara gärna mer.
Ha en bra helg1
kram Bodil.

Unknown sa...

Vilka fantastiska kakor du bakat, jag känner nästan doften av nybakt ändå hit.

Jag ska knäcka illusionen av en blåst(=välstädad) tvättstuga eller hus överhuvudtaget hos mig. Ingen kan beskylla mig för att ha minimalistiskt. Fast jag önskar att det kunde smitta ner mig. Bara lite iaf.
Guud vad fint det blir hemma hos er. Ser fram emot att få se mer.

Just hemkommen från Piterevyns föreställning. Vi hade roligt.
Ha en härlig kväll. Vero

Handplockat sa...

mums blev ju fikasugen nu
jag jobbar på dagens inlägg men måste ju svara på frågan=)
Väggorden (lite utplockat just nu kommer hem fler efter formex nästa helg+nån leverans vecka) kan ni köpa på mitt jobb en interiörbutik mitt i älvsbyn som ligger mitt emot sparbanken och konsum =)

kramen

Anonym sa...

Ohh... Vilken härlig fredagskänsla du måste ha fått!!! Bakat så mycket fint och gott. Dessutom blivit ägare till så fina fat. Tänka sig att det finns människor som frivilligt gör sig av med så vackra saker...Dubbelläckert!!